Article Image
-— Sa Ett och annat bekant ansigte från förra riksdagar har .synts i staden. Flere af de nya männen äro ock komna. Bantågen i dag och i morgon skola hitföra le gros de Varmee parlementaire, ty riksdagen börjar i öfvermorgon. Inom statsdepartementerna lärer läggas sista handen vid korrekturläsningen å propositionen om statsverkets tillstånd och behof, som kostat finansministern en hösts hufvudbry och som han ändock lärer varit nära att ej sjelf komma att underteckna, emedan han skulle lemnat portföljen om konungen utnämnt öfverste Eketrä mot statsrådets (— och äfven mot öfverstens egen! —) vilja till postinspektor i Westerås. För en finansminister, som icke känner sig kallad och ej eger kraft att omdana hela det gamlaförvaltningsmaskineriet, utan blott, följande opinionen på behörigt afstånd, sätter sin uppgifc i att så vidt möjligt pruta på de ständigt växande anspråken på löner och understöd afstaten för att få debet och credit att gå ihop, tyckes arbetet med uppsättande af statsverkspropositionen ej böra vara så öfverdrifvet svårt, isynnerhet då han har en skicklig expeditionschef; men det finns dock alltid några kitzliche Materien som vålla honom sömanlösa nätter. T. ex. mäklandet mellan hofvets anspråk på ytterligare anslag och de skattdragandes motvilja för sådana. Och sedan jernvägsintressena! Man säger att finansministern och statsrådets öfriga medlemmar ej ansett sig kunna undandraga sig att låna sina namn till äskande hos riksdagen af ett anslag af 384,000 rdr för betäckande af förmälningskostnaderna och att man hoppas det, jemte första kammaren, landtmannapartiet skall bevilja det — detta parti som så godvilligt. röstade ja till hemgiften. Hvad jernvägarna beträffar, säges det att einen omer att äska anslag till byggande af en bana genom Östergötland öch till em dito från Stockholm mot bergslagen. Det var dessa arbeten till bibehållande af Stockholms handelsområde, som öfverståthållaren åsyftade i det bekanta talet å nyårsmiddagen och för hvilka han uppmanade Stockholms invånare att liksom gå man ur huse. Se der således tre ämnen till lifliga strider vid riksdagen, ty det skall icke komma att fattas opposition mot förmälningsanslaget, och de som önska en beqväm fågelt-väg från Gefle-Dala-banan till Stockholm skola visst icke underlåta att tappert förfäkta sitt intresse i strid mot bergslagernas. FÄRRE ARR SO RN AN AR En NT ENSE

13 januari 1870, sida 1

Thumbnail