Milräknivgsmaskin för
nvägar.
(Ny svensk uppfinving.)
Göteborgs Handelstidvings korrespondent
vid den nu pågående industriutställningen i
Wenersborg skrifver i sitt sednaste bref, bland
annat, följande: Utställvingens största prydnad
är en af d:r Göransson och stationsinspektor
i Borås uppfansen milräkni1gs-
maskin för jernvägar. Denna maskin är
ämvad att utföra de arbeten, hvilka nu be ör-
jas vid de 8. k. milkontoren. Då dessa arbe-
ten måhärda för en stor del af allmächeten
äro obekanta, torde en redogörelse för dem
här vara på sin plats, då derigenom kan vin-
pas en någorlunda klar insigt i det vackra
problem, som det lyckats appfinnärne af
maskinen att lösa, på ett så sinnrikt och
enkelt sätt. Först må erinras, att det ålig-
ger milkontoren att bafsa tillsyn öfver den
dyrbara rörliga materielen, att verkställa
liqviderna emellan egen och främmande
bauor, d. v. 8 för egen materiels trafik å
främmande och främmande materiels å egen
bana, att bestämma premier till lokomotiv-
personalen för bespariug af bränsle och smöria
m. m. Failgörandet af ofvanstående vid-
sträckta fordriogar sker genom noggravn ut-
räkning och bokföring af hvarje lokomotivs
och vagns genomluppa miltal under en viss
tidsperiod, dels för liqvidernas skull och dels
erhedan alla vagnar etter tillryggalagda vissa
miltal ovilkorligeu måste iutugas till revide-
ring, för att uuderkastås de reparationer, som
befinnas nödiga.
Ett Hotvidsakligt skäl för en sådan nog-
granu milberåkoing är dessutom det, att hvarje
hjulaxel fter tilryggalagda 50,000 milej mer
eger någon hållbarhet. Erfarerhsten har nem-
ligen visat det egra fenomen, att genom den
långvariga skåkKniogen och bättiga rotatioren
uppsiå axelbrott samt flerfaldiga och stora
jeruvägsolyckor; hvarför ock i flera läder
finnäs Jagbestämmelser, som till skydd för
mönniskolif älögga hvarje jernvägsstyrelse att
noggrannt föra sina axelmil-journaler.
För att nu på ett tullt tillförlitligt och tid3-
besparande sätt fullgöra alla erforderliga räkne-
operationer kan den af hrr Göränsson och
Blomgren uppfunna maskinen användas.
Mångfaldiga försök ha förat gjorts såväl i
utlandet som i Sverige att genom smärre
räkneverks anbringande på vagnarse få mil-
uppgifterna, men alla ha befuntits oprakti-
ska, dels emedan hjulen genom den ständiga
slitniogen få Jörminskade periferier och deraf
följande förökadt antal roteringar, så att
dessa maskicers nppsifter för samma ban-
Jävgd den ena måvuaden ej öfverensstämma
med den avdra, dels emedan en ständig till-
syn erfordras för omkopplingen af maski-
nerna, på det att de ej deu ena gången måtte
söbtrahera hvad en föregående adderat. För
öfrigt äro de för bräckliga att tåla de knuff-
ningar, som å jernvägarnve oundvikligen måste
förekomma, och kosta, emedan de erfordras
i så stort antal som å en jeruväg finnas
hjulpar, allt för mycket; eller likarå mycket
som den behöfliza tjenstepersonalen vid ett
milkontor. i
Nu ifrågavarande maskin har intet gemen-
samt med dylika föregående uppfinningar.
En enda maskin arbetar för tusen vagnar,
avgifver ofelbart hvilket miltal hvar och en
af dessa vagnar genomlupit under månaden:
samt bestämmer dessutom huru stor premie,
som, i förhällande till genomlupna vagamil
och åtgånget bränsle jemte smörjeämne, bör
tillfalla hvarja lokomotivförare särskildt. Deu
angifver dessutom tågmil för året, passage-
rare-, gods- och gruståg m. m, hvart för sig
om så erfordras. För alla dessa operationer
behöfves. ej mer än en person, hvilken med
lätthet kän medhinna det härför erforderliga
arbetet.
Uppfinnarae ha förevisat maskinen för sty-
relsen för statens jernvägar och lära ännu
ligga i underhandlingar med densamma om
ioköp af patentet för statens räkning. För
att visa apparatens ekonomiska betydelse
torde det vara nog att omnämna, det milkon-
toret vid svenska statens jernvägar kostar år-
ligen omkring 30,000 rdr.