Milräknivgsmaskin för nvägar. (Ny svensk uppfinving.) Göteborgs Handelstidvings korrespondent vid den nu pågående industriutställningen i Wenersborg skrifver i sitt sednaste bref, bland annat, följande: Utställvingens största prydnad är en af d:r Göransson och stationsinspektor i Borås uppfansen milräkni1gsmaskin för jernvägar. Denna maskin är ämvad att utföra de arbeten, hvilka nu be örjas vid de 8. k. milkontoren. Då dessa arbeten måhärda för en stor del af allmächeten äro obekanta, torde en redogörelse för dem här vara på sin plats, då derigenom kan vinpas en någorlunda klar insigt i det vackra problem, som det lyckats appfinnärne af maskinen att lösa, på ett så sinnrikt och enkelt sätt. Först må erinras, att det åligger milkontoren att bafsa tillsyn öfver den dyrbara rörliga materielen, att verkställa liqviderna emellan egen och främmande bauor, d. v. 8 för egen materiels trafik å främmande och främmande materiels å egen bana, att bestämma premier till lokomotivpersonalen för bespariug af bränsle och smöria m. m. Failgörandet af ofvanstående vidsträckta fordriogar sker genom noggravn uträkning och bokföring af hvarje lokomotivs och vagns genomluppa miltal under en viss tidsperiod, dels för liqvidernas skull och dels erhedan alla vagnar etter tillryggalagda vissa miltal ovilkorligeu måste iutugas till revidering, för att uuderkastås de reparationer, som befinnas nödiga. Ett Hotvidsakligt skäl för en sådan noggranu milberåkoing är dessutom det, att hvarje hjulaxel fter tilryggalagda 50,000 milej mer eger någon hållbarhet. Erfarerhsten har nemligen visat det egra fenomen, att genom den långvariga skåkKniogen och bättiga rotatioren uppsiå axelbrott samt flerfaldiga och stora jeruvägsolyckor; hvarför ock i flera läder finnäs Jagbestämmelser, som till skydd för mönniskolif älögga hvarje jernvägsstyrelse att noggrannt föra sina axelmil-journaler. För att nu på ett tullt tillförlitligt och tid3besparande sätt fullgöra alla erforderliga räkneoperationer kan den af hrr Göränsson och Blomgren uppfunna maskinen användas. Mångfaldiga försök ha förat gjorts såväl i utlandet som i Sverige att genom smärre räkneverks anbringande på vagnarse få miluppgifterna, men alla ha befuntits opraktiska, dels emedan hjulen genom den ständiga slitniogen få Jörminskade periferier och deraf följande förökadt antal roteringar, så att dessa maskicers nppsifter för samma banJävgd den ena måvuaden ej öfverensstämma med den avdra, dels emedan en ständig tillsyn erfordras för omkopplingen af maskinerna, på det att de ej deu ena gången måtte söbtrahera hvad en föregående adderat. För öfrigt äro de för bräckliga att tåla de knuffningar, som å jernvägarnve oundvikligen måste förekomma, och kosta, emedan de erfordras i så stort antal som å en jeruväg finnas hjulpar, allt för mycket; eller likarå mycket som den behöfliza tjenstepersonalen vid ett milkontor. i Nu ifrågavarande maskin har intet gemensamt med dylika föregående uppfinningar. En enda maskin arbetar för tusen vagnar, avgifver ofelbart hvilket miltal hvar och en af dessa vagnar genomlupit under månaden: samt bestämmer dessutom huru stor premie, som, i förhällande till genomlupna vagamil och åtgånget bränsle jemte smörjeämne, bör tillfalla hvarja lokomotivförare särskildt. Deu angifver dessutom tågmil för året, passagerare-, godsoch gruståg m. m, hvart för sig om så erfordras. För alla dessa operationer behöfves. ej mer än en person, hvilken med lätthet kän medhinna det härför erforderliga arbetet. Uppfinnarae ha förevisat maskinen för styrelsen för statens jernvägar och lära ännu ligga i underhandlingar med densamma om ioköp af patentet för statens räkning. För att visa apparatens ekonomiska betydelse torde det vara nog att omnämna, det milkontoret vid svenska statens jernvägar kostar årligen omkring 30,000 rdr.