föra sin trupp till dem och låta höra sin
hänvförande dansmusik. Imeliertid ger denna
Danmarks favoritorkester här i Stockholm
några konserter i de la Croixs salong. Den
utför sioa saker vårdadt, fint, väl nyanseradt
och med förträfflig ensembie. Blå:instrumen-
terna göra kanske en nog starkverkan i salen, men
publiken har i allt fall varit belåten — myc-
ket belåten, den har applåderat hvarje num-
mer.
Prins Oscars tre sömer började i
går såsom lärjungar deltaga i undervisningen
i Beskowska skolan. (A.-B.)
Fregatten Vanadis ankrade å Gi-
braltars redd den 9 dennes. Allt väl om-
bord.
Ängslupsfarten. Ångfartyget Lidicg-
Öns reguliera turer mellan hufvudstaden och
Herrsby på Lidingön hafva upphört för i år.
Sammanbindningsbhenan genom
Stockholm är nu så nära färdig, att hela
banan antagligen kommer att för trafiken öpp-
nas i ifistundande december månad.
Fullt färdig är hela sträckvingen från an
knytningspunkten vid Tantogatan till norra
mynningen af tunneln vid Peter Myndes backe
och det första passageraretåget passerede i
fredags denna del af banar. Detta var så-
lunda ett slags invigning, hvilken gjordes af
den kinesiska beskickningen, som härtill blif-
vit inbjuden af några af våra statsråd. Hela
tunneln var upplyst af gas och tåget gick ge-
nom den i sakta fart. Af kinesernas lifliga
gester, i förening med en mängd obegripliga
ord, vill man sluta till att de med beun-
dran och zröje företogo färden genom den
1438 fot långa tunreln, dervid passerande un-
der icke mindre än nio gator, alla tätt be-
byggda med stenhus. En ritning öfver tuzceln
i genomskärning gifrer ett tydligt begrepp om
detta jättarbete, då man ser dessa massor af
stora byggnader, hvilka befinra sig ofvanom tun-
neln, utan att i husen förmärkes en skakning,
och de flesta af dera3 invånare ha ej en aning
om att jernvägen går under do rum de bebo.
(A.-B)
Omgifningarne kring gamina
Jermvågemn ha på sednare tiden undergåit
stora förändringar i följd af att sammanbind-
ningsbanan der dragits fram. I stället för den
branta och trånga fordoa Brunn:backen har
öppnats en präktig makadamiserad körbana
af 57 fots bredd med gångbanor af huggen
sten, som mot Stadssården utmynnar i en öp-
pen och rymlig plats och åt Staden fortsättes
öfver en 48 fot bred, jernbro på kolonner,
der den fordna Östra Slussgatan var belägon.
Vestra Slussgatan är nu under ombyggnad
och kommer att hvils på två stenhbvalf. Ge-
nom det vestra af dessa komma sammanbind-
ningsbanans båda hufvudspår att sträckas och
ge: om det östra ledes ett särskildt spår, hvil-
ket utgår fråo lanvdfästet vid Söderström och
vidare genom gamla jernvågen utefter hela den
betydligt utfyllda Stadsgårdsoamnes på en längd
af 1.400 fot. Vestra Slaossgatan kommer att
åter öppnas för trafiken inom utgången af
denna månad. Det hvalf, hvarigenom sido-
spåret ledes, är bygdt efter en särskild kon-
struktion, till följd af att detsamma för spå-
rets skull beskrifver en krökning. Hvalfvet är
alltigenom skeft lagdt, ett arbete, som går
mycket långsamt och tager ingeriörernas teo-
retiska kunskaper i stort anspråk. När arbe-
tet i jernvågen hunnit af-lutas, erhålles mel-
lan Mälaren och Saltsjön en fri och mycket
rymlig plats för godszstation, magasiner m. m,.
och ännu mera vunnes i utrymme och pryd-
ligbet, om den gamla vanprydande byggnaden
i jernvågen, hvilken uthyres till koctor och
magasiner, blefve rifven. Platsen skulle här-
igenom få ett ännu mera förökadt värde.
(A..-B.)
Fårafveln. För några dagar sedan för-
des en större flock Cheviotsfår och baggar på
ångbåt till Sundsvall och skulle vidare fort-
skaffas till Jemtland. Ungefär samtidigt tyck-
tes man vid ett landtbruksmöte i Askersund
vara öfverens om, att för förbättrande af får-
afveln inom Nerike och särskildt på Tiveden
får och baggar af Jemtlandi race borde an-
skaffas. Så olika bedömes racen.
Kritisk belägenhet. Under hård
VSV-lig blåst sistlidne lördag observerades
från Sandhamn en jakt långt ilä om farvattnet,
och som ai styrning och seglens ställning tycktes
vara i förlägenbet, hvadan lotskuttern seglade
ned till fartyget, som befanns vara jakten Två
Systrar från Gotland, skepparen C. G. Johans-
son, destinerad ti!l hufvudstaden med last af
spannmål. Enligt skepparens egna ord, var jak-
ten i sjunkande tillstånd, hade slagsida och
AAA rr AA AAA 2 Vf. AL