francaise de Numismstique et dArchologie)
samt Don Jose y Vilanova, professor i geo-
logi vid universitetet i Madrid, och Don Tu-
bino, redaktör för en af opposaitioi ens för-
nämsta tidningar i Sevilla, hvilka besökt ar-
keologiska kongressen i Köpenhamn, gästade
Göteborg under onsdagen och togo med myc-
ken uppmärksamhet dervarande arkeologiska
och rumismatiska samlingar i betraktande.
De två förstnämnde afreste i onsdags till
Stockholm, de två sistnämnde till Köpenhamn:
Den tilltänkta bomullsspinne-
rianläöggningen i Stockholm torde nu
med temlig visshet kunna antagas komma att
bli förverkligad. Aktiekapitalet skulle, enligt
planen, utgöra 500,000 rår, hvaraf 400,000
borde vara tecknade, innan bolaget kunde
konstituera sig. Det nu vunna resultatet af
aktieteckningen- är emellertid att i Stockholm
88 personer tecknat sig för 263,000 rdr och
i landsorten 50 personer för 144,500 rdr.
Således bestiger sig det redan tecknade ka-
pitalet till 407.500 rdr.
Med anledning häraf hade inbjudarne, brr
Rubenson och Hedlund, kallat de blitfvarde
intressenterna i företaget att i går afton sam-
manträda å börsen för att öfverlägga om hvad
vidare borde göras. Det beslöts att hrr R.
och H. skola resa till England för att der
uppgöra preliminära kontrakter ängåerde ma-
skiner m. m. Sedan de kommit hem, skola
de åter sammanträda med aktieteckrärne och
— om de då kunna visa, gerom ingifia an-
bud å tomtplats, å uppförande af ;öd ga
byggnader 0. 8. Vv. samt genom de med ens
gelska hus gjorda öfverenskommelserna an-,
gående leverans. af maskiner, att det blir dem
möjligt fullborda hela anläggningen för det i
projektet bestämda priset (385,000 1idr) äf-
venzsom ådagalägga möjligheten att åstad-
komma den utlofvade årliga tillverkningen
(75,000 burdtar garn och 3,600,000 fot do-
mestik) — konstitueras bolaget. Endast på
dessa vilkor bli aktieteckaingarne biodande.
De tillstädesvarande resonerade härefter
om de mot företaget riktade tidningsartiklar,
som på sednaste tiden förekommit. Man un-
drade icke öfver att i Göteborg iörsök gjorts.
att minska förtroendet för saken, men hvad
man fann förvånande var att en Stockholms-
tidviog lånat sig till redskap åt dem som
velat omintetgöra affären, då ju, för att ej
tala om andra fördelar som den skulle med-
föra åt hufvudstaden, genom densamma ett
ytterligare tillfälle till arbetsförtjenst komme
att, beredas härvarande arbetare. Man blef
ense om att det icke var för aktieteck-
narnes väl nitälskande perioner som låtit of-
fentliggöra artiklarne, utan — konkurreater ;
och man beslöt taga till protokollet ett ut-
tryckligt förklarande att aktietecknarne, oak-
tadt allt det förklenliga de läst, fortfarande
hysa ett odeladt förtroende såväl för företaget
som dess 2:ne upphofsmän.
Tabergsjernmnvägen. I Jönköpiogs-
bladet uppgifvas, enligt öfverlemnade hand-
lingar, anläggningskostnaderna för denna fö-
reslagna jeruväg till ett belopp af 1,492,000
rdr rmt, och godstrafiken på denna bana, ef-
ter nuvarande temligen välbekanta förhållan-
den, antages komma att uppgå till omkring
2,800,000 centnermil pr år, hvaraf, om man
beräknar 4 öre pr centnermil i frakt, en in-
komst uppkommer af 112,000 rdr, och lägges
härtill hvad man bör kunna påräkna för per-
gontrafikep, post- och militärtransporter m.
m., ett belopp at 50,000, så utgör hela årliga
iotägten 162,000 1dr, hvaraf omkring hälften
81,000 rdr torde blifva ti!lräckligt för banans
trafikerande.
Petitionen om understöd af allmänna medel
afser en fjerdedel af den beräknade anlägg-
ningskostnaden eller 373,000 rdr, under för-
utsättning. att det aktiebolag, som för detta
jernvägsföretag är under bildning, bestrider
de öfriga kostnaderna. Genom denna jeroväg
komme trafiken att besörjas mellan hela Öst-
bo härad, den bruksidkande delen af Westra
härad samt Tabergs bergslag och sjön Wet-
tera vid Jönköping m. m.
ÄAngfartyget Uddeholm hitkom i
går morgon kl. half 6 från Göteberg. Far-
tyget, som förut egts af Uddeholms bolag,
har för någon tid sedan blifvit försåldt till
löjtnant Unge, hviiken låtit nyförbygga det-
samma. Den nya maskinen af 10 hästars
kraft: är tillverkad å Göteborgs mekaniska
verkstad. För ut äro, under däck, anbragte ex-
peditionshytt, en mindre matsalong, kök och
skafferi; akter ut en mindre salong med ligg-
platser för fyra personer. Lastrummet rym-
mer 2000 tunnor spanmål. Befälbafvare är
löjtnant Ungesz3 broder, kapten C. E.L. Unge.
nmefarvrtrat framrliammsd anlända I mån