Article Image
relse skall hafva sitt säte i Ticge, för hesr-
betning af stenkols- och metallgrafvor inom
Sverige. Början härtill skall ske med 426
dessa herrar tillhöriga kolgrufvedeler i Wä-
lofs, Kropps, Raus, Ö. Bosarps, Tommarpsz
och W. Sallerups socknar i Skåne, samt 228
andra kolgrufvodelar vid Öslöf och Eslöf,
hvilka tillsammans upptaga en areal af 14,000
tunnland, hvarjemte bolaget äfven tillhandlat
sig 26 koneessioner till silfverhaltiga bly-
glansgrufror nära Cimbrishamn och 9 andra
till silfverhaltiga blyglans- och koppargrufvor,
belägna i Glanshammar nära Örebro stad,
med en rymd af tillsammans 225 tunnland,
och komma förberedande arbeten för under-
sökningar om tillvaron af mineralier och om
möjligheten af en fördelaktig bearbetning af
nämnda grufvor att af hr Braconier de Ma-
card genom franska ingeniörer anställas; till
betäckande af kostnaderna härför och för bo-
lagets definitiva bildande i öfrigt har han för-
piigtigat sig att utbatala ett maximibelopp af
80,000 frank. Herrar af Ekström och Billow
hafva tillika förbundit sig att åt bolaget öf-
verlemna åtskilliga i deras ego befintliga
grufvedelar, hvaribland 25Å:delar i Wallåkra
stenkolsgrufvor i Skåne, med en areal af om-
kring 30,000 tunnland, när detsamma slutli-
gen blifvit konstitueradt.
Dödsfall. I onsdags afled härstädes sjö-
kaptenen Carl Fahlander i en ålder af 74
år. Född på Sveaborg, var han en af de
många finnar, som efter det olyckliga finska
krigets slut, då Finlards handel och sjöfart
voro i ett förstördt tillstånd, hitflyttede och
här 1811 började sin sjömannabana. Sverige:
sjöfart blef vid denna tid lifligare, och Fah-
lander idkade oafbrutet sjöfart härifrån i 43
år och derunder som befälhafvare i 35 år.
För 15 år tillbaka upphörde hans dermed, se-
dan han i många år fört skeppet Esther för
handelshuset Schön komp. härstädes, ander
nästan ständiga resor på Brasilien.
Dödsfall. Den vid Stockholms råd-
stufvurätt under de sednare 20 åren såsom
rättegångsbiträde i åtskilliga mål bskante f. d.
kaptenen vid Westgöta-Dahbls regemente Carl
Adam Silfverbjelm afled i onsdags vid en ål-
der af 69 år.
Besande. Åtskilliga främmande ve:on-
skapsmän, som deltagit i den arkeologiska
kongressen i Köpenhamn, ha derifrån giort
utflykter till Sverige. Afven Ystad har s-d-
naste veckan haft besök af några af drs:a
rezande, nämligen: doktor Hostman från Celle,
baron von Dicker, från Schlesien, preassisk
berg3-asseisor, och spaniorerne doktor don
Juan Vilavova, geolog, och litteratören don
Fransisco Tubiro, redaktör för en tidniag
Andalucia i Madrid, hvilka, med rektor
Bruzeliu3 till guide, tagit i ögonsigte fycdet
af den submarinska mossen i hamnen äfven-
som några i arkeologiskt hänseende iutras-
santa ställen i grannskapet, samt vågra af
de ståtliga, rator-köna egendomarna i trakte..
En maskin för beredning of trä-
massa till papperstillverkning har
i desea dagar blifvit uppsatt och igångstäld
vid Holmens pappersbruk i Norrköping, i en
särskild för ändamålet uppförd byggnad. Ma-
skinen, som är tillverkad å hrr Rydqvist
Holms mekaniska verkitad vid Trollhättan,
har rågon likhet med pappersmasbiserna.
— I sammanhang härmed nämver Norrkö-
pings tidningar, att fråga lärer vara å bane att
vid Skärblacka anlägga en fabrik för tillverk-
ning af trämassa, afsedd för utförsel.
En ny ångbåt med ramnet Maria har
i dessa dagar hit avkommit från Motala verk-
stad. Båten är bygd af garfstål, har 110
fots längd, 135!, fots bredd och är omkring
d!a fot vjupgående; är försedd med en enkel
högtrycksmaskin, expansivt verkande, och gör
140 till 150 pistonslag i minuten med, sårom
vanligt, 60 skålpunds ångtryck. Farten har
uppgått till 12 knop vid de många profturer,
som blifvit gjorda, deraf under de sednaste da-
garne flera längre turer företagits inåt Mäla-
ren. Inredningen å det lilla, vackra fartyget
är enkel, men särdeles smakfull med 3 saloa-
ger och tre hyttsr jemte rum för besättning
och gods.
I instundande vecka kommer Maria att af-
gå till Petersburg och medför dit protve:r å
skenor af sveuskt Bessemerstål! och svenskt
jern samt en mängd vackra jera- och stål-
profver, i ändamål att derigenom göra Mo-
tala jern- och ståltillverkningar mera kända
i Ryssland än hittills och för att der bereda
afsättning å våra inhemska produkter.
Fartyget föreg af postångfartyget Polhems
välkände befälhafvare kapten Höggren, hvil-
ken dertill erhållit pöststyrelsens tillåtelse,
Thumbnail