Article Image
relse skall hafva sitt säte i Ticge, för hesrbetning af stenkolsoch metallgrafvor inom Sverige. Början härtill skall ske med 426 dessa herrar tillhöriga kolgrufvedeler i Wälofs, Kropps, Raus, Ö. Bosarps, Tommarpsz och W. Sallerups socknar i Skåne, samt 228 andra kolgrufvodelar vid Öslöf och Eslöf, hvilka tillsammans upptaga en areal af 14,000 tunnland, hvarjemte bolaget äfven tillhandlat sig 26 koneessioner till silfverhaltiga blyglansgrufror nära Cimbrishamn och 9 andra till silfverhaltiga blyglansoch koppargrufvor, belägna i Glanshammar nära Örebro stad, med en rymd af tillsammans 225 tunnland, och komma förberedande arbeten för undersökningar om tillvaron af mineralier och om möjligheten af en fördelaktig bearbetning af nämnda grufvor att af hr Braconier de Macard genom franska ingeniörer anställas; till betäckande af kostnaderna härför och för bolagets definitiva bildande i öfrigt har han förpiigtigat sig att utbatala ett maximibelopp af 80,000 frank. Herrar af Ekström och Billow hafva tillika förbundit sig att åt bolaget öfverlemna åtskilliga i deras ego befintliga grufvedelar, hvaribland 25Å:delar i Wallåkra stenkolsgrufvor i Skåne, med en areal af omkring 30,000 tunnland, när detsamma slutligen blifvit konstitueradt. Dödsfall. I onsdags afled härstädes sjökaptenen Carl Fahlander i en ålder af 74 år. Född på Sveaborg, var han en af de många finnar, som efter det olyckliga finska krigets slut, då Finlards handel och sjöfart voro i ett förstördt tillstånd, hitflyttede och här 1811 började sin sjömannabana. Sverige: sjöfart blef vid denna tid lifligare, och Fahlander idkade oafbrutet sjöfart härifrån i 43 år och derunder som befälhafvare i 35 år. För 15 år tillbaka upphörde hans dermed, sedan han i många år fört skeppet Esther för handelshuset Schön komp. härstädes, ander nästan ständiga resor på Brasilien. Dödsfall. Den vid Stockholms rådstufvurätt under de sednare 20 åren såsom rättegångsbiträde i åtskilliga mål bskante f. d. kaptenen vid Westgöta-Dahbls regemente Carl Adam Silfverbjelm afled i onsdags vid en ålder af 69 år. Besande. Åtskilliga främmande ve:onskapsmän, som deltagit i den arkeologiska kongressen i Köpenhamn, ha derifrån giort utflykter till Sverige. Afven Ystad har s-dnaste veckan haft besök af några af drs:a rezande, nämligen: doktor Hostman från Celle, baron von Dicker, från Schlesien, preassisk berg3-asseisor, och spaniorerne doktor don Juan Vilavova, geolog, och litteratören don Fransisco Tubiro, redaktör för en tidniag Andalucia i Madrid, hvilka, med rektor Bruzeliu3 till guide, tagit i ögonsigte fycdet af den submarinska mossen i hamnen äfvensom några i arkeologiskt hänseende iutrassanta ställen i grannskapet, samt vågra af de ståtliga, rator-köna egendomarna i trakte.. En maskin för beredning of trämassa till papperstillverkning har i desea dagar blifvit uppsatt och igångstäld vid Holmens pappersbruk i Norrköping, i en särskild för ändamålet uppförd byggnad. Maskinen, som är tillverkad å hrr Rydqvist Holms mekaniska verkitad vid Trollhättan, har rågon likhet med pappersmasbiserna. — I sammanhang härmed nämver Norrköpings tidningar, att fråga lärer vara å bane att vid Skärblacka anlägga en fabrik för tillverkning af trämassa, afsedd för utförsel. En ny ångbåt med ramnet Maria har i dessa dagar hit avkommit från Motala verkstad. Båten är bygd af garfstål, har 110 fots längd, 135!, fots bredd och är omkring d!a fot vjupgående; är försedd med en enkel högtrycksmaskin, expansivt verkande, och gör 140 till 150 pistonslag i minuten med, sårom vanligt, 60 skålpunds ångtryck. Farten har uppgått till 12 knop vid de många profturer, som blifvit gjorda, deraf under de sednaste dagarne flera längre turer företagits inåt Mälaren. Inredningen å det lilla, vackra fartyget är enkel, men särdeles smakfull med 3 saloager och tre hyttsr jemte rum för besättning och gods. I instundande vecka kommer Maria att afgå till Petersburg och medför dit protve:r å skenor af sveuskt Bessemerstål! och svenskt jern samt en mängd vackra jeraoch stålprofver, i ändamål att derigenom göra Motala jernoch ståltillverkningar mera kända i Ryssland än hittills och för att der bereda afsättning å våra inhemska produkter. Fartyget föreg af postångfartyget Polhems välkände befälhafvare kapten Höggren, hvilken dertill erhållit pöststyrelsens tillåtelse,

18 september 1869, sida 2

Thumbnail