Article Image
Riksdagen bakom kulis-
serna.
Jernvägsintressena äro de ledande vid
denna riksdag. De äro vehiklen för alla
kombinationer. Hr Eric Sparre lade ut
sin stora not för att fånga alla representan-
terne från landskapen söder om Dalelfven
och med dem krossa Norrlandspartiet,
hvilket sedan 12 år varit herrskande. Nu.
har Norrlandspartiet gjort ett schack-
drag emot den tillämnade jernvägskungen.
Få se om hr Sparre blir matt!
Vår riksdagsdiplomat har lemnat 0ss
angående det nya och storartade upp-
slaget i jernvägsfrågan följande medde-
lande, hvars stora vigt och intresse ge-
nast faller i ögonen:
Den 14 febr.
Jag tror mig icke träda grapnlagenheten
för nära, om jag lemnar några upplysningar
angående det möte, som i går (lördags) afton
hölls å hotel de Sugde, enär mötet var att
anse som offentligt.
Förliden tisdags afton hade Norrlands repre-
sentanter, så väl i första som andra kamma-
ren, ett sammanträde å samma ställe, nvars
resultat blef att ett program uppsattes och
nytt möte beramades tills i går, hvartill äfven
kamrarnas öfriga ledamöter skulle inhjudas. —
I detta senare beslut måste dock något miss-
förstånd egt rum; ty generaldirektör Bennich,
som vid båda tillfällena fungerat som ordfö-
rande, yttrade i det anförande, hvarmed ban
öppnade det af. ledamöter från båda kamrarna
talrikt besökta mötet, bland annat: resul-
tatet af det på tisdagen hållna möte blef,
föratom det upplästa programmet, att man
till detta möte skulle inbjuda öfriga i saken
liktänkande. Men att äfven andra, som lik-
väl påstodo sig vara inbjudne, funnos närva-
rande, framgick alltför väl at diskussionen.
Men hvarom handlade detta möte? torde ru
med skäl frågas. Till svar skall jag här
återgifva något af det nämnda programmet,
sådant jag, efter åhörandet af ett hastigt upp-
läsande, kan minnas det:
Att närvarande riksdag skulle ingå till k.
m:t med skrifvelse derom, att k. m:t täcktes
låta verkställa sorgfälliga och fullständiga
undersökningar af alla de jernvägslinier som
under de närmaste 10 å 15 åren skäligen
kunna ifrågasättas att såsom stambanor på
statens bekostnad byggas;
att sedan resultatet af en sådan undersök-
ning blifvit kändt och landstingen deröfver
afgifvit sitt yttrande i den mån de dertill
finna sig befogade, k. m:t behagade, så snart
omständigheterna det medgifva, inkomma till
riksdagen med proposition, med förslag såväl
till de stambanor, som under den ofvannämnda
tiden böra byggas, som ock rörande tiden och
sättet för dessa byggnaders utförande jemte
medels anskaffande; samt slutligen:
att ett förslagsanslag — hvars belopp icke
är utsatt i programmet — skulle för ända-
målet ställas till k. m:ts disposition.
Detta var, som man på riksdagsspråk ut-
trycker sig, sjelfva klämmen.
Motiverna, som voro indelta i — om jag
hörde rätt — 5 punkter, inaeböllo bland an-
Hat att alla banor, som kunna anses vara af
allmännare betydelse, skola utföras uteslutande
på statens bekostnad; — att det på jernvägs-
trafiken uppkommande öfverskott skall använ-
das till annuiteter å jernvägslån i stället för
ett omedelbart anvisande afsamma öfverskott
till byggnadsfond; att den plan för jernvägars
sträckning och tiden för deras utförande m. m.,
som grundar sig på en noggrann och opartisk
undersökning, af riksdag och konung fastställes ;
— att all möjlig sparsamhet vid anläggningen
iakttages samt onödigt vidlyftiga och dyra sty-
relseformer borttagas; — att genom på förhand
vidtagna Crtropr ön ndor och beställningar skall
beredas svenska industrien tillfälle att upp-
träda i täflan om leverans af behöflig jern-
vägsmaterial, hvilken bör, der den hvad god-
het och pris beträffar kan, utan allt för stor
uppoffring, inom landet erhållas, blifva svensk;
— detta allt, under uttalande af den krafti-
gaste protest emot att riksdagen utan föregån-
gen undersökning och under missledande in-
flytande af en ny, storartad tanke, som, lif-
hgt understöddes af flera skickligt kombine-
rade enskilta intressen, skulle fatta beslut
om byggandet af jernvägslinier, deraf en del
vore alldeles icke och en annan del högst
ofullständigt undersökta, samt mot att stå-
ten åt inhemska verkstäder uteslutande rmaono-
poliserade all tillverkning af jernvägsmateriel,
utan afseende å pris och godhet.
DNatta var så vidt jag kan avinra mig hf.
Thumbnail