Article Image
Riksdagen bakom kulisserna. Jernvägsintressena äro de ledande vid denna riksdag. De äro vehiklen för alla kombinationer. Hr Eric Sparre lade ut sin stora not för att fånga alla representanterne från landskapen söder om Dalelfven och med dem krossa Norrlandspartiet, hvilket sedan 12 år varit herrskande. Nu. har Norrlandspartiet gjort ett schackdrag emot den tillämnade jernvägskungen. Få se om hr Sparre blir matt! Vår riksdagsdiplomat har lemnat 0ss angående det nya och storartade uppslaget i jernvägsfrågan följande meddelande, hvars stora vigt och intresse genast faller i ögonen: Den 14 febr. Jag tror mig icke träda grapnlagenheten för nära, om jag lemnar några upplysningar angående det möte, som i går (lördags) afton hölls å hotel de Sugde, enär mötet var att anse som offentligt. Förliden tisdags afton hade Norrlands representanter, så väl i första som andra kammaren, ett sammanträde å samma ställe, nvars resultat blef att ett program uppsattes och nytt möte beramades tills i går, hvartill äfven kamrarnas öfriga ledamöter skulle inhjudas. — I detta senare beslut måste dock något missförstånd egt rum; ty generaldirektör Bennich, som vid båda tillfällena fungerat som ordförande, yttrade i det anförande, hvarmed ban öppnade det af. ledamöter från båda kamrarna talrikt besökta mötet, bland annat: resultatet af det på tisdagen hållna möte blef, föratom det upplästa programmet, att man till detta möte skulle inbjuda öfriga i saken liktänkande. Men att äfven andra, som likväl påstodo sig vara inbjudne, funnos närvarande, framgick alltför väl at diskussionen. Men hvarom handlade detta möte? torde ru med skäl frågas. Till svar skall jag här återgifva något af det nämnda programmet, sådant jag, efter åhörandet af ett hastigt uppläsande, kan minnas det: Att närvarande riksdag skulle ingå till k. m:t med skrifvelse derom, att k. m:t täcktes låta verkställa sorgfälliga och fullständiga undersökningar af alla de jernvägslinier som under de närmaste 10 å 15 åren skäligen kunna ifrågasättas att såsom stambanor på statens bekostnad byggas; att sedan resultatet af en sådan undersökning blifvit kändt och landstingen deröfver afgifvit sitt yttrande i den mån de dertill finna sig befogade, k. m:t behagade, så snart omständigheterna det medgifva, inkomma till riksdagen med proposition, med förslag såväl till de stambanor, som under den ofvannämnda tiden böra byggas, som ock rörande tiden och sättet för dessa byggnaders utförande jemte medels anskaffande; samt slutligen: att ett förslagsanslag — hvars belopp icke är utsatt i programmet — skulle för ändamålet ställas till k. m:ts disposition. Detta var, som man på riksdagsspråk uttrycker sig, sjelfva klämmen. Motiverna, som voro indelta i — om jag hörde rätt — 5 punkter, inaeböllo bland anHat att alla banor, som kunna anses vara af allmännare betydelse, skola utföras uteslutande på statens bekostnad; — att det på jernvägstrafiken uppkommande öfverskott skall användas till annuiteter å jernvägslån i stället för ett omedelbart anvisande afsamma öfverskott till byggnadsfond; att den plan för jernvägars sträckning och tiden för deras utförande m. m., som grundar sig på en noggrann och opartisk undersökning, af riksdag och konung fastställes ; — att all möjlig sparsamhet vid anläggningen iakttages samt onödigt vidlyftiga och dyra styrelseformer borttagas; — att genom på förhand vidtagna Crtropr ön ndor och beställningar skall beredas svenska industrien tillfälle att uppträda i täflan om leverans af behöflig jernvägsmaterial, hvilken bör, der den hvad godhet och pris beträffar kan, utan allt för stor uppoffring, inom landet erhållas, blifva svensk; — detta allt, under uttalande af den kraftigaste protest emot att riksdagen utan föregången undersökning och under missledande inflytande af en ny, storartad tanke, som, lifhgt understöddes af flera skickligt kombinerade enskilta intressen, skulle fatta beslut om byggandet af jernvägslinier, deraf en del vore alldeles icke och en annan del högst ofullständigt undersökta, samt mot att ståten åt inhemska verkstäder uteslutande rmaonopoliserade all tillverkning af jernvägsmateriel, utan afseende å pris och godhet. DNatta var så vidt jag kan avinra mig hf.

15 februari 1869, sida 2

Thumbnail