Article Image
inien den 13 november och ankom till Bahia
len 21 november, kil. 2 eftermiddagen, efter
3 dagars resa från Lizard och 36 från Ply-
nouth.
Korvetten är något tung i laber bris, men
rade seglat bättre än de handelsfartyg, som
commit i sigte, med undantag af ett, nemligen
svenska barkskeppet Carl von Döbeln, från
Umeå, för Rangoon, med hvilket skepp signaler
vexlades den 12 november, i latitud N. 19 ,
longitud V. 309 40, hvarunder skeppet anhöll
blifva rapporteradt allt väl.
Af de förenade rikenas handelsfartyg fanns
intet i hamnen vid korvettens ankomst; sednare
anlände norska barkskeppet Byfoged Christen-
sen, från Stavanger, lastadt med kol, hvilket
fartyg, då det ej kunnat i Bahia sälja sin last,
ämnade afgå till Rio de Janeiro.
Tillståndet i Babia är, hvad handel och sjö-
fart beträffar, mycket nedslående, Så till exem-
pel betalas last i tull, nominelt, 15 procent
guld. Detta betyder, att tullumgälderna icke
få erläggas i landets eget mynt, (hvilket allde-
les icke här vid lag mottages). Men under det
att vexlaren och den enskilde köpmannen beta-
lar pundet sterling med 13-3 14 tusen reis, så
får den tullbetalande lemna detta samma pund
sterling enligt en af regeringen fastställd kurs
(efter hvad landets myrt var värdt den tiden,
då ännu silfver och guld fanns att inlösa pap-
peret med) eller till 9,800 reis. Nominella
tullen är således visserligen blott 15 procent,
men blir på detta sätt i verkligheten 22 å 23
proc. Allt guld går, och allt silfver har länge-
sedan gått, till kriget, det vill säga till Para-
guay. Af auktoriteterna på platsen erfor kom-
mendörkapten Pantzerhjelm, att icke allenast
handeln, utan äfven landets alla näringsgrenar
och alla samhällsklasser ledo oerhördt af detta
krig, dit man till exempel måste skicka 100,000
man för att vid framkomsten kunna uppträda
med 40,000; återstoden 60,000 man voro
dels döda, dels förstörda af febrar, kolera samt
bristande utredning i det varma klimatet.
Inga andra nationers örlogsmän funnos i ham-
nen än 1 brasiliausk korvett och 2:e smärre
ångbåtar.
Den 26 nov. ämnade kommendörkapten Pant-
zerhbjelm med korvetten afgå till Monte Video.
Allt väl ombord. (P. T.)
Bergade fartyg. Från Wisby skrefs
den 24 dennes: Ängfartyget Ohristinehamn
har för norska assuradörernas räkning, genom
deras agent konsul E. Liljewalch härstädes, lyc-
kats med ångpumpar länsa och upptaga samt
till Fårösund inbogsera norske skonertea sEx-
pectance, som, kommande från Stockholm och
destinerad till Havre med last af jern och kop-
par, den 9 dennes strandade och sjönk vid Får-
ön. — Derefter afgick Christinehamn till Sil-
dungen utanför Botvaldavik samt upptog der-
städes sjunkna koffen Argo, hvilken inbogse-
rades till Slite. Båda dessa fartyg skulle el-
jest hafva blifvit såsom kondemnerade härstädes
försålde.
— Ånvgfartyget Blixten, kapt. Hagström,
har från Ronehamn till Oscarshamn afhemtat
briggen Prince Consort, som den 16 oktober
strandade å Rone ytterholme.
Strandningar. Från Kalmar skrifves
till D. A. följande: Den 14 dec. strandade
skeppet Twlly, fördt af kapten A. Sjöstrand, på
resa från Timmernabben med trälast till Ha-
dersleben, vid Ekudden på vestra kusten af
Öland. Vinden var då sydlig med halfklar luft.
Fartyget togs af grund med hjelp från land och
afseglade till Kalmar för att repareras.
Den 17 dec. strandade vid Ölsängs kullar å
vestra sidan af Öland finska skonerten Nanny,
hemma i Åbo, förd af kapten G. W. Cajander,
under resa från Stettin till Oscarshamn med
last af råg. Vinden var SSV. med storm och
tjocka. Fartyget togs af grund med egen be-
sättning och afseglade till Kalmar för att lossa
och repareras.
At Böeker för hemmet på Abr.
Bohlins i Örebro föriag ha 2:dra och 3:dje näf-
tena utkommit, innehållande fortsättning af Fre-
drika Bremers Teckningar ur hvardagslitvet.
Häftena kosta 50 öre stycket.
Thumbnail