Article Image
Ol, som lalier 1 sjJon Håvarpen, Nviixen äter
vid Buterud firar sin förmälning med Aklången
och denne senare störtar med vildt yrande ung-
domsmod vid Håfverud ut i en tredje Höl, som
sträcker sig ned till Upperud, der vattenmassan
ånyo måste stupa utför ett bredt fall och så
småningom bilda lugnvatten, för att efter ungefär
ett mils lopp hamna i MWenerns moderliga
sköte. Det är detta vattensystem, som kanalise-
ras. Sjöarne äro i allmänhet af tillräckligt skut-
djup, hvadan föga muddring eller sprängning i
dem behöfves; men så mycket större svårigheter
framställa sig vid byggandet af de slussar, hvil-
ka, vid idorna af de mellan höga berg for-
sande vattenfallen, skola förena sjöarne.
Enligt första förslaget, skulle kanalen ur We-
nern ingå vid Hattepira, men man har insprängt
den något sydligare, vid en ungefär 5 milnorr
om Wenersborg belägen punkt; som blifvit kal-
lad Köpmannehamn (af allmogen redan förvrängdt
till Köpenhamn!). Ett stycke härifrån möter man
vid Köpmannebro den första slussen, hvilken
redan är färdig och upplåten för trafiken. Ge-
nom en slingrande passage (som mycket påmin-
ner om Strömmarnes mellan Uddevalla och
Lysekil), omgifven af ända till vattenytan skog-
beklädda höjder framkommer man till Upperuds
bruk, der dånet från sågarne och de hvarken natt
eller dag hvilande stångjernshamrarne följer oss
under. det vi passera tvenne äfvenledes färdiga
slussar, hvilka föra oss till första Hölen, hvars
vågor aldrig förrän i år burit något seglande
fartyg. Sedan vi passerat Hölen och landat vid
Håfverud; är det också tillsvidare stopp för far-
tyget, ty ingen sluss är här ännu färdig, men
fyra under arbete; Låtom oss stanna, här ty vi
bafva mycket intressant att här beskåda.
Håfveruds ström, hvilken, som förut är nämndåt,
förenar sjön Aklången med en s. k. Höl, är ej
lång, kanske. ej 1,000 alnar, men fallet har 33
fots höjd och, hvad som var kiukigare för en
karalanläggning, den stora strömfåran dispone-
rade hela det ringa utrymmet mellan de böga
och branta bergen å ömse sidor; Här måsie
således utomordentliga åtgärder vidtagas, och
dessa arbeten skola, väl färdigblifna, tilldraga
sig lika beundran som Trollhätte kanal. Ka-
nalen går nemligen ur Hölen först norr om
strömmen med tvenne slussar, sprängda i berg
(den ene af dem dock klädd med finhuggen
sandsten, tillfölje af vitdra) och derefter snedt
öfver strömmen, hvars brusande vågor fritt fram-
störta under den ofvanför hängande kanalen;
som i strömfåran ej sökt eller kunnat erhålla
något. stöd!
Men huru är detta möjligt? torde läsaren frå-
ga; — Då det stora är sublimt, är det alltid
enkelt. Vi tro oss derföre lätt nog kunna bi-
bringa läsaren en föreställning om beskaffenheten
af denna aqvadukt, hvilken, så vidt vi veta, är
den enda i sitt.slag i Sverge. Vi tänka oss
tvenne murade landfästen, ett på hvardera sidan
om fallet. På dessa jetteskuldror hvilar en ko-
lossal jernpjes, till formen nästan liknande en
cigarrlåda, hvars ändsidor man borttagit -- det
är hela apparaten. Men denna cigarrlåda har
aktningsvärda dimensioner: den är 120 fot lårg
och 14 fot bred; vid ändarne, der den å ömse
sidor utmynnar i en sluss, 6!2 fot hög, hvar-
efter sidorna höja sig i en båge och vid aqva-
duktens midt nå en höjd af 10 fot. BSidoväg-
garne äro af 24 tums jernplåt och botten af !2
tums, å yttersidorna förstärkta med jernsträlvor.
Den kolossala pjesen väger 1,500 centner och
är förfärdigad vid Bergsunds mekaniska verk-
stad, samma renommerade etablissemert, som
levererat jernvägens stålbro vid Hufvudnäsön.
Den är nu, i små stycken; anländ till sin be-
stämmelseort och skall ofördröjligen hopnitas
med endast några och fjugutusen nitnaglar.
Sedan återstår dock det. svåra arbetet, att få
denna koloss öfver strömmen, ett arbete: om
hvars beskaffenbet man kan göra sig en före-
ställning, då man minnes: att rigeln för bron
vid Hufvudnäsön, af hvilka en i sender togs
öfver (dock med större afstånd mellan landfä-
stena), vägde endast 800 centner.
När så aqvadukten kommit på sin plate, fylles
den med vatten af sidoslussarne, och gezom ci-
garrlådan passerar än en rykande ångare, än
en segelklädd skuta; för att till verldsmarknz-
den föra produkterna från de många sågarne
och jernverken, hvilka förut haft den besvärli-
gaste transport, ömsom på land, ömsom på prå-
mar, en transport; som tagit en styf brorslott af
producentens förtjenst.
Från aqvadukten kommer man på vattenfal-
lets södra sida till ett par se-värda slussar, för
hvilka plats; genom sprängning; röfvats från
bergstrollet; och hvilkas yttersidor piskas afvat-
.enfallet, som skummar af vrede mot sin mak-
ige och af menniskohand skapade kojkamrat:
Den förste slussen är en s: k. vändsluss; äf-
ven ensam i sitt slag häri landet: Den haricke
len vanliga, lätt bugtade rektangulära formen,
stan ären rätvinklig triangel. I denna sluss in-
nyhnar kanalen från ömse sidor i riktningar,
vilka göra en trubbig vinkel mot hvarandra;
ma dan forutmnman väl Inkblnrmna 3 glnggan mås
OS SO KP ee -— SE I då
-—- -—— AA HM AA MM - d pr -- MA FA I mm Jm FA KH mm
I mm Lv BL 0 mm a B Pm
Thumbnail