Article Image
BE Rn Upsala-banans festliga invigning. I går den 19 sept., Fredrikadagen, (en af drottningens namnsdagar) invigdes högtidligt den bana som nu förenar Stockholm med Upsala. På morgonen strömmade en stor mängd folk Barnhusgatan utför, sträfvande mödosamt på den Dyr -makadamiserade vägen, hvilken nu håller på att förbättras. Andra, varnade af klandret öfver Barnhusgatan, gingo Barnhusträdgårdsgatan, som icke är satt i skick från hörnet af Clara norra kyrkogata, men ändock var mycket behagligare att gå på. Alla samlades framför stationshuset. Detta är en träbyggnad i den kända stilen — enkelt till utseendet och snyggt inredt. Upsala-banan får framdeles gemensam station med vestra och sammanbindningsbanorna. Det nuuppförda stationshuset blir då förmodligen anhaltoch godsstation. — Bakom det ligger ett lokomotivstall med reparationsverkstäder och i närheten äro ett par godsmagasiner. Den närmaste vmgifningen är ytterst ruskig. Barnhusträdgårdsgatan har utseende af en byväg, planen framför stationshuset är icke alldeles färdigplanerad, och det blifvande torget är en vattensjuk ogräsplan. Ej långt nedanför stationen framlöper Rörstrandssjön, helt smal. Rundtomkring ligga en mängd allmänna inrättningar för välgörenhet eller bestraffning. Man ser från stationen: norra arbetshuset, Sab batsbergs fattighus, länscellfängelset, spinnhuset och barnhuset. Kl. mellan 10 och 11 började inbjudne honoratiores komma i uniformer: de flesta, om icke alla statsråderna, öfverståthållaren, Upsala universitets kansler, m. fl. KL11 ankom prins Oscar. Festtåget bestod af två täckta och en öppen kunglig vagn samt 13 andra, hvaribland en öppen vagn för Uplands regementes musikkår, anförd af direktör Löwegren. Lokomotivet var prydt med flaggor. Sedan prins Öscar tagit plats i den eftersta af de kungliga vagnarne, jemte excellensen Manderström, sattes tåget i gång kl. 11,20. — Generaldirektör Troilius, intendenten Elworth, arbetschefen löjtnant Insulander och de vid banbyggnaden använde ingeniörer medföljde. Vid Jerfva var distriktchefen, kapten Nordenfelt, konungen, drottningen och prinsessan Lovisa till mötes, hvilka der togo platsi sin vagn, hvarefter färden fortsattes. Vid alla stationer som passerades, var mycket folk samladt, som mottog det festliga tåget med jubelrop, besvarade af musikens toner. Kl. 2 kom tåget fram till Upsala. En ofantlig menniskomassa var samlad utanför stationshuset. Studentkåren med sina fanor stod närmast dervid och skarpskyttekåren paraderade. Studentkårens sångkör atsjöng en af docenten Nyblom författad sång på melodien: Ur svenska hjertans djup. Banhallen var smyckad med lefvande växter, fanor, sköldar och namncehiffer. En särskild estrad var uppförd för de kungliga personerna och en läktare för damerna. 1 banhallen voro samlade akademi-staten; läns-styrelsen, stadsfullmäktige; landstinget; lifregementets dragoners och Uplands regementes officerskårer, m. fl; Landshöfdingen grefve Hamilton helsade konungen och den kungl: familjen välkomna i ett längre tal, hvari han framhöll de fördelar denna bana skall medföra för såväl universitetet som hufvudstaden, hvarefter han anhöll att konungen ville inviga banan: Konungen gjorde detta med de vanliga orden: Härmed förklarar jag norra stambanan öppnad! Landshöfdingen gaf nu ett aefvel hvilket med starka hurrarop bekräftades af de församlade. Konungen och drottningen begåfvo sig derefter med prinsessan Lovisa till erkebiskopshuset, hvarest de logera, och prins Oscar till slottet, der han bor hos landshöfdingen. Kl. 3 höll domprosten Toren tacksägelse och bön i domkyrkan. Angående middagen, som derefter gafs, erhöllo vi i går afton följande telegram: , Middagen gafs å gillet ooh börjades Antalat aAaAf Ja lita anamana dam TAR

20 september 1866, sida 3

Thumbnail