Article Image
ANNUNDER
Statens Jernvägstrafik.
Kongl. Styrelsen för Statens jernvägstrafik kungör
härmedelst, att Norra stambanan emellan Stockholm
och Upsala blifver till allmänhetens begagnande
u plåten från och med Torsdagen den 20
instundande September för befordran af
personer, kreatur och fraktgods med bantåg, som
anordnas enligt särskild utfärdad tidtabell, emellan
följande å denna bana anlagda stationer. nemligen:
Stockholms Norra statiom, belägen vid
Barnhusgatan på Norrmalm
Järfva. . . . 0,7 mil från Stookholm,
Rotebro . . . 18 , -
Märsta . . . J4 0 ov s
Knifsta . . . 45 s
Bergsbrunna 5,5 s 3
Upsala 6.2
Utom vanliga enkla personbiljetter säljas äå denna
bana tur- och returbiljetter till första eller
andra klassens vagnar: vid stationerna på landet
för resa till Stockholm eller Upsala och åter samma
dag, samt vid Stockholms och Upsala stationer för
resa till hvilken som helst af banans öfriga statio-
ner och återresa samma dag; äfvensom månades-
biljetter, gällande för obestämdt antal resor un-
Aer viss tid från 1 till och med 12 månader, båda
slagen till nedsatta priser.
Direkt befordran emellan förestående stationer och
samtliga stationer på Statens Vestra, Östra och Södra
stambanor kan äfven ega rum under följande iakt-
tagelser och vilkor:
Direkta personbiljetter försäljas och bagage pol-
Iatteras vid alla Norra stambanans ofvanuppräknade
stationer till hvilken station som helst vid de öfriga
stambanorna samt tvärtom, emot erläggande af bil-
jettlösen och betalning för öfvervigt af bagage efter
den sammanlagda väglängden.
Äfvenså försäljas direkta personbiljetter emellan
Upsala station på Norra stambanan samt Nora,
Arboga. Wexiö, Ohristianstads. Landskrona. Hel.
singborgs och Ystads stationer på de med de öfriga
stambanorna sammanhängande enskilda jernvägar.
TInnehafvare af direkt personbiljett är skyldig att
sjelf besörja befordran af sin person, jemte i kupen
medförda icke polletterade effekter, emellan Stock -
holms Norra och Södra stationer och skall fortsätta
resan på andra sidan Stockholm sednast dagen efter
sin ankomst dit med bantåget. efter hvilken tid bil-
jetten förlorar sin giltighet och ny biljett måste lö-
sas för den återstående vägen.
Resandes bagage. sem direkt pollettcras emellan
en station på deux Norra och en på någon af de öf-
rige banorna fortskatfas emellan Stockholms ban-
gårdar utan den resandes mellankomst, emot en af-
gill af 19 öre för hvarje kolly, hvilxzen afgift eriäg-
ge: på den station, der bagaget inlemnas.
Direkt polletteradt bagage utlemnas icke under
uppehållet i Stockholm.
Saväl ilgods som allmänt fraktgods, pr kolly icke
öfverstigande 12 centners vigt eller 100 kubikfots
rymd, kan försändas direkt från alla norr om Stock-
holm belägna stationer på Norra stambanan till alla
stationer söder om Stockholm på de öfriga stam-
och bibanorna samt tvärtom, då frakt erlägges efter
gällande taxa för sammanlagda väglängden å star-
anorna samt särskildt för hvarje bibana enli tden-
nas taxa. med tillägg af 20 öre för hvarje begyn-
nande centner för transporten från den ena af Stock:
holms bangårdar till den andra, hvilken transport af
jernvägsförvaltningen i sådant fall besörjes. För
olly af mer än 12 centners vigt eller 100 iubikfots
rymd skall särskild öfverenskommelse om afgiftor
för befordran emellån Stockholms bangårdar träffas
med vederbörande jernvägsbefäl.
Från sådan direkt befordran undantages:
krut, fyrverkeripjeser och andra lätt exploderan-
de ämnen samt frätande syror, .
penningar, juveler, guld och silfver samt doku-
menter, 7
äfvensom, såvida de ej äro inpackade i täta, fast
hopfogade lådor af trä, taflor, konstalster, finare
möbler, glasvaror och dylika bräckliga föremål;
Och ewnras, att jernvägen, enligt trafikreglemen-
tet, icke ansvarar för skada å innehållet af något
tolly, såvida den ej står i synbart och omedelbart
sammanhang med fire skada å kollyts omslag.
Lefvande djur, åkdon och lik transporteras ej mel-
lan Stockholms bangårdar genom Styrelsens försorg,
men kunna försändas på irekta biljetter emellan
stationerna på Norra och de öfriga stambanorna
jemte dermed sammanhängande enskilda jernvägar,
så framt jernvägsfrakten, som beräknas efter samma
grunder som för gods äro här ofvan angifna, erläg-
ges på afsändningsstationen: skolande i händelse
egare eller vårdare som besörjer transporten emel-
lan bangårdarne i Stockholm ej medföljer. ifråga-
varande transportföremål vara adresserade till å frakt-
sedeln upygifven emottagare i Stockholm, som om-
bestyr öfverförandet från den ena bangårdan till den
andra på egarens risk och bekostnad.
Utom ofvan uppräknade stationer på Norra stam-
banan äro derstädes anlagda tvänne hållplatser,
Wiisby och Rosersberg, båda belägna mellan
stationerna Rotebro och Märsta. den. förra på 2,3
och den sednare på 3.0 mils afstånd från Stockholm,
till och från hvilka hållplatser tillsvidare endast
passagerare och bagage samt ilgods befordras från
och till stationerna på Norra stambanan.
Stockholm den 29 Augusti 1866.
TRAFIK-STYRELSEN.
Thumbnail