Article Image
ANNUNDER Statens Jernvägstrafik. Kongl. Styrelsen för Statens jernvägstrafik kungör härmedelst, att Norra stambanan emellan Stockholm och Upsala blifver till allmänhetens begagnande u plåten från och med Torsdagen den 20 instundande September för befordran af personer, kreatur och fraktgods med bantåg, som anordnas enligt särskild utfärdad tidtabell, emellan följande å denna bana anlagda stationer. nemligen: Stockholms Norra statiom, belägen vid Barnhusgatan på Norrmalm Järfva. . . . 0,7 mil från Stookholm, Rotebro . . . 18 , Märsta . . . J4 0 ov s Knifsta . . . 45 s Bergsbrunna 5,5 s 3 Upsala 6.2 Utom vanliga enkla personbiljetter säljas äå denna bana turoch returbiljetter till första eller andra klassens vagnar: vid stationerna på landet för resa till Stockholm eller Upsala och åter samma dag, samt vid Stockholms och Upsala stationer för resa till hvilken som helst af banans öfriga stationer och återresa samma dag; äfvensom månadesbiljetter, gällande för obestämdt antal resor unAer viss tid från 1 till och med 12 månader, båda slagen till nedsatta priser. Direkt befordran emellan förestående stationer och samtliga stationer på Statens Vestra, Östra och Södra stambanor kan äfven ega rum under följande iakttagelser och vilkor: Direkta personbiljetter försäljas och bagage polIatteras vid alla Norra stambanans ofvanuppräknade stationer till hvilken station som helst vid de öfriga stambanorna samt tvärtom, emot erläggande af biljettlösen och betalning för öfvervigt af bagage efter den sammanlagda väglängden. Äfvenså försäljas direkta personbiljetter emellan Upsala station på Norra stambanan samt Nora, Arboga. Wexiö, Ohristianstads. Landskrona. Hel. singborgs och Ystads stationer på de med de öfriga stambanorna sammanhängande enskilda jernvägar. TInnehafvare af direkt personbiljett är skyldig att sjelf besörja befordran af sin person, jemte i kupen medförda icke polletterade effekter, emellan Stock holms Norra och Södra stationer och skall fortsätta resan på andra sidan Stockholm sednast dagen efter sin ankomst dit med bantåget. efter hvilken tid biljetten förlorar sin giltighet och ny biljett måste lösas för den återstående vägen. Resandes bagage. sem direkt pollettcras emellan en station på deux Norra och en på någon af de öfrige banorna fortskatfas emellan Stockholms bangårdar utan den resandes mellankomst, emot en afgill af 19 öre för hvarje kolly, hvilxzen afgift eriägge: på den station, der bagaget inlemnas. Direkt polletteradt bagage utlemnas icke under uppehållet i Stockholm. Saväl ilgods som allmänt fraktgods, pr kolly icke öfverstigande 12 centners vigt eller 100 kubikfots rymd, kan försändas direkt från alla norr om Stockholm belägna stationer på Norra stambanan till alla stationer söder om Stockholm på de öfriga stamoch bibanorna samt tvärtom, då frakt erlägges efter gällande taxa för sammanlagda väglängden å staranorna samt särskildt för hvarje bibana enli tdennas taxa. med tillägg af 20 öre för hvarje begynnande centner för transporten från den ena af Stock: holms bangårdar till den andra, hvilken transport af jernvägsförvaltningen i sådant fall besörjes. För olly af mer än 12 centners vigt eller 100 iubikfots rymd skall särskild öfverenskommelse om afgiftor för befordran emellån Stockholms bangårdar träffas med vederbörande jernvägsbefäl. Från sådan direkt befordran undantages: krut, fyrverkeripjeser och andra lätt exploderande ämnen samt frätande syror, . penningar, juveler, guld och silfver samt dokumenter, 7 äfvensom, såvida de ej äro inpackade i täta, fast hopfogade lådor af trä, taflor, konstalster, finare möbler, glasvaror och dylika bräckliga föremål; Och ewnras, att jernvägen, enligt trafikreglementet, icke ansvarar för skada å innehållet af något tolly, såvida den ej står i synbart och omedelbart sammanhang med fire skada å kollyts omslag. Lefvande djur, åkdon och lik transporteras ej mellan Stockholms bangårdar genom Styrelsens försorg, men kunna försändas på irekta biljetter emellan stationerna på Norra och de öfriga stambanorna jemte dermed sammanhängande enskilda jernvägar, så framt jernvägsfrakten, som beräknas efter samma grunder som för gods äro här ofvan angifna, erlägges på afsändningsstationen: skolande i händelse egare eller vårdare som besörjer transporten emellan bangårdarne i Stockholm ej medföljer. ifrågavarande transportföremål vara adresserade till å fraktsedeln upygifven emottagare i Stockholm, som ombestyr öfverförandet från den ena bangårdan till den andra på egarens risk och bekostnad. Utom ofvan uppräknade stationer på Norra stambanan äro derstädes anlagda tvänne hållplatser, Wiisby och Rosersberg, båda belägna mellan stationerna Rotebro och Märsta. den. förra på 2,3 och den sednare på 3.0 mils afstånd från Stockholm, till och från hvilka hållplatser tillsvidare endast passagerare och bagage samt ilgods befordras från och till stationerna på Norra stambanan. Stockholm den 29 Augusti 1866. TRAFIK-STYRELSEN.

20 september 1866, sida 4

Thumbnail