Article Image
2:o Utom stadens tullar:
A) Vid kurskörninyg till nedannämnde, utanför tullarne belägna, ställen betalas för fram-!
resan på sätt som följer:
— -— H I
Albano . — 904 1:20 Gröndal på Djurgin 1 50) 2 — Långpannan . (1 709 225)
Annelund . 1551) 2-5 D:o utom Hornst. 1 101-11 45 Manhem och) 4 351 1 80:
Bellmans byst 1 10) 1 45 Gungan. 1 201 1 60 Manilla, öfre) rd
Berg, utom Horns I Haga, (gamla, gm 1: a Mariieberg. . 1101 1 45
tull vo. . 1 404 1:85 Haga grind) 1 15) 1 55 Nacka f.d. värdshus 1 60) 2 15
Biskopsudden 1:25) 1.65 Haga Lustslott, gm Nockeby bro. 2 200 2.95
Blockhustullen 1 851 2.45. d:o d:o . 135) 1 80 Norrbacka. Sn BR:
Blå porten -— SSI 1:15. D:0 d:o gm 2:a Nya Kyrkog. utanf. I
Carlberg, g:m allsen 1 100 1:45 — d:o d:o 2 1.451 1:95: Norrtull. 1 5101-40
D:o förbi Rörstrand 1 —J 1.35 Hagalund . 1 251 1 65: Nybohof 1 251 1 65
Casinoå Djurgården, — 901 1:20 Haga orangerib. 1:421 1 85 Ropsten. . 1 20j 1 60
Charlottendal utom Hammarby 2 — 90) 1:20 Rosendal 1101-145,
Horns tull . 1 5 1 40 Hasselbacken, till Rörstrand . so HH 1:25
Christineberg. 1 108 145. värdshusbyggn. 1 —J 1:33 Sandsborg. I 45) 195
Danviks Hospital .— S5) 1 15 Hornsberg. 1:10) 1:45: Sirishof. 4 — 91) 1 25
D:o f. d. Dårhus . 1 —I 1:35 Hägersten . 1 951 2 60 Skuggan (Stora) Ä 1 40) 1:85
Djurgårdsbrunn,gm Jacobsdal . 1 60) 2 15 Skuru Ierrgård. . 2 S0P 3 75.
Fredrikshofs tull: 1:20) 1 60 Jerfva 1 601 2 15: D:o f. d. värdshus! 2 851 3 80:
D:o, gm Ladugårds- Jerla . 2 1 75) 2 - 30 Solna kyrka . 115 1050
lands tull . . - 1 351 1 80: Johannelund — vid t Stallmästaregården ) — 907 120,
D:o, öfver Djurgår- Ulfsunda viken 1 85l 2145 Stocksund . i 1 70) 2.25
den, förbi Manilla I Johannishof . . 1 1.35 Stora Sickla . 11-354 1 80
eller Rosendal 1404 1:85 Klubben, ut. Hornst. 2 —J 2 65 Sundbyberg 1 9512-60,
Drottningberget, gm. Kronans!Kruthusn: 0 Tallkrogen 2 1 608-215,
Ladugårdsl. tull. 1 5Å 140. 2 vid s.k. Hund- Tegeludden . . s 1 51 1:40
D:o, gm Fredr.hofs udden 1 751 2:35 Tranebergsbro 1 150 155
tull . 1 201 1 60 Kräftriket — 951 1 25 Täcka udden på: .
Drottningholm 2:501 3 40 Källhagen . . — 901 1 20 Djurgården . I 1 704 2:25
Enskede 1 201 1 60. Landtbruks-Akad:s Ulfsunda . . I 1 754 2 35
Finnbo . . . 4 1 651 2 20 Experimoentalfält, Ulriksdal, gm Nor, :
Fiskartorpet . , 1:251 165 — till åbyggnaderne 1:201 1 60 tull . 1 85) 2 45
Fogelsången . , 1:151 1 55 Lidingöbro, gm La- D:o, gm Roslags tull! 1 95F 2 50
Framnäs på Djur- i dugårdslands tull: 1 451 1:95 W estberga, dåv vägen! :
gården : .—: 901 1:20 D:o gm Fredriks- tages gm Tornst. 1 65) 2 20
Franska Värdshuset: I I hofs tull . 135) 1:50 W idängen . 1 70) 2 25
på Djurgården 1: —) 1:35. D:o öfver Djurgår- ; Ålkistan, g. Roslags i
Frösunda (öfra) 1 401 1:85: den, Manilla, eller I otull 1 501 2-—
D:o (nedra) . 1 501 2— Strandvägen 1 601 2:15 Årsta, gm Hornstull. 1 65) 2 20
Frösundavik . 1551) 2: 5 Liljeholmen — 951) 1 25
Grönbrink . 1 —J 1:35, Liston-Hill 1 35) 1 50: i I
Om någon vid färd utom stadens tullar vill begagna samma åkdon tillbaka, undfår: i
åkaren, väntningspenningar oberäknade, för återresan hälften af hvad för framresan är
stadgadt. rod
Dröjer, på förberörde ställen, den åkande längre än en half timme, för hvilken första l od
halftimme någon betalning icke erlägges, är åkaren berättigad att derefter, för hvarje; I
börjad halftimme, såsom väntningspenningar uppbära 30 öre.
B) Åkare må jemväl kunna betingas till körning efter tid dels till Carlberg, Solna och;
i Haga Slottspark, dels ock å Kongl. Djurgården, Ladugårdsgärdet deruti inbegripet;. od
hvarvid betalas: i
För första timmen, som alltid till fullo liqvideras, äfven om den ej helt och hållet under, I
åkningen går till ända . sr rr rr rr re rs eh 1201 -1;60!
För hvarje börjad halftimme under andra timmen . ar ras —501— 65,
För d:o d:0o d:o efter andra timmen. — 301 — 45
Hvarförutan åkaren, i fall han vid sådan körning efter tid, som nyss omförmäld är, lem; l
nas utom staden, eger att, såvida han inom staden blifvit till körningen upptagen, för i
hemfärden till sin station uppbära se ra et 0 50 — 50
Utsträckning af körning efter tid från Carlberg
Solna eller Haga slottspark till kungl. Djurgården.
eller tvärtom, boror på Ööfverenskommelse med åkau-
ren, Medgitver åkaren berörde utsträckning uf fär-
don. men uraktlåter att på förhand öfverenskomma
om legan för densamma, betalas for hela färde en-
dast såsom för en körning, enligt ofvan stadgade
beräkning.
Akaroe må kunna från stationen hemtas, för att å
annat ställe inom staden emottaga den eller do
åkande till såväl kurskörning som färd efter tid;
dock att, om i det förra fallet åkaren uppehälles
utöfver en fjerdedels timma. ifrån det att han vid
stationen afhemtades. han är berättigad att boräkna
sin betalning efter tid.
Om den åkande endast uppgifvor bestämdt ställe,
dit han vill färdas, anses ban hatva tingat alnren
till kurskörning; men om han påfordrar körning ef
ter tid, böra. Innan färden börjas, ban och åkaren
vara ense om tiden, då denna början sker, eller.
om åkaren blifvit från station hemtad, då sådant
egt rum; varande det den åkande obetaget att. se-
dan han tingat körning efter kurs. under vägon be-
ära att körningen sker efter tid, i hvilket fall ti-
ön beriknas från det åkaren hemtades.
När kurskörning betingas. beror det af körsven-
nen att till det uppgifna stället vilja den närmaste
eller lämpligaste vägen; och må han, under körnin-
gen, af den eller de åkande icke uppehållas vidare
än som erfordras för någon af de åkandes aflem-
nande.
eller för annat dylikt ändamål. Om annorlunda i
följd af den åkandes påfordran sker, är körsvennen
berättigad att åtnjuta betalning för körning ef-
ter ti
Åkare, som afhemtags från station, utan att soder-
mera om körning anlitas. är berättigad att för hin-
der och uppehåll undfå ersättning med 50 öre.
När ledigt åkdon, under färdandet till station,
inom staden upptages till körning. beräknas betal-
ningen. lika. som vore detzamma ä station betingadt;
och när dylikt åkdon varder ställe
upptaget för kurskörning till staden, utgår legan
till enahanda belopp. som då kurskörning sker från
två barn,
staden till berörde ställe. — För körslor nattetid
emellan kl. 11 på aftonen och kl. 6 på morgonen
utgår legan med 50 procents förhöjning.
För ett barn under 10 år. som åtföljer den åkan-
de. erlägges icke någon särskild afgift; för två barn
betalas såsom för en fullväxt person. — Flera än
två fullväxta porsoner, eller en fullväxt person och
må ej. emot åkarens bestridande, medfölja.
Vilja flora medfölja och å-aren dertill stuntycker.
bör om legans belopp på förhand öfverenskommas.
Sker det oj. får akaren åtnöjas med hvad taxan för
tvenne kände utsätter.
För lättare etrekter.
såsom mindre Kap
som af den åkande medföras,
r eller nattsäc kar. hattfo-
dral eller dylikt, agges icke någon särskild af-
ift; men för hvurjo tyngre persedel betalas 10 öre;
dock må icke mera än tillsammans 30 öre fordras
för på en gång medförda effekter.
Grind- eller bropenningar, som under färd med
åkare ifrågakomma,. skola af don åkande betalas,
och då sådan afgift af åkaren utgifves i och för
hemtning. skall densamma af den åkande godt-
göras.
Fordrar åkare. som utleger åkdon. förspändt med
mer än en häst, högre lega än i denna taxa finnes
utsatt. eller öfverenskommer han derom med den
åkande. skall, jemlikt Kungl. Brefvet den 18 april
1854, åkaren. såsom för intrång i hyrkuskarnes rö-
för uppslående eller nedfällande afsuffletten.
relse stadgadt är, böta 50
kommelsen är ogild.
Närmare bestämmelser huru legan bör i särskilda
rdr rmt, och öfverens-
fall beräknas vid körningar dels nattetid, dels utom
- medföras.
hvilka effekter må kunna å åkdonet
vid hvilka tillfälleu åkaren eger fordra
legans erliggande på förhand. samt när han må
kunna vägra att verkställa begärd körning. hvad
den åkande ma iakttaga när åkaren fordrar betal-
ning utöfver taxan. äfvensom angående påföljden
för den åkande, som e) genast efter körningen er-
ligger den i taxan fastställde lega m. m.. finnas
stadens tullar,
upptagne i det för åkarne utfärdade regle mente.
utom staden
hvilket bör af körsven medhafvas och på anfordran
uppvisas.
ANNONSER.
Likörer:
Curacao, Anisette, Creme de Mocca, Cacao Vanilj,
Thumbnail