Om folkskolans inredning och
undervisning.
Föredrag af folkskoleinspektören mag.
C. J. Meijerberg.
Vid ett besök i Kristianstad för något
mer än en vecka sedan höll Stockholms folkskole-
inspektör ett föredrag för stadens folkskol-
lärare och lärarinnor, en del af skolrådet,
skollärare från landet samt andra folkunder-
visningens vänner. Af detta upplysande före-
drag meddelas här en sammanfattning efter
Kristianstads-bladet:
Hr Meijerberg inledde sitt tal med att
framhålla huru man icke är någon skolrefor-
mator derför att man kan uppställa gravuna,
mer och mindre förnuftiga tcorier, utan vill
man uträtta något, så måste man verka såsom
skolmästare, d. v. s. uppträda praktiskt. Der-
igenom att man sjelf med sin verksamhet visar
hvad som kan åstadkommas inverkar man bäst
på andra.
Föredraget rörde sig först omkring upp-
förandet af ett skolhus samt öfvergick der-
efter till skolmaterielen. Talaren förordade på
grund af de synbara fördelarne och en lång-
varig erfarenhet s. k. amerikanska skolbord,
d. v. 8 den principen, att hvarje barn bör
hafva sitt eget lilla bord med tillhörande stol,
förkedd med ryggstöd och att dessa bord böra
ställas i rader framifrån och bakåt. Såsom
vorm för ett ändamålsenligt skolbord an-
fördes, att stolens höjd bör utgöra en tredje-
del af barnets längd, hvarigenom foten kommer
att på ett vaturligt sätt hvila mot goltvet;
den höjd, hvarmed bordets främre kant bör
öfverskjuta stolen, motsvarar en sjettedel af
barnets längd. Både bord och stolar böra
vara breda, och afståndet emellan bordet och
bänken i afsende på bredden borde vara Q,
d. Vv. s. den kant af bordet, som är närmast
barnets bröst, måste vara rätt öfver bänkens
främre kant. Vidare förordade talaren en lut-
ning af bordet s: som 3 till 18, eller 3 tums
Intning för en 18 tums bordskifva, samt för-
varingsrum i hvarje bord för barnens saker,
till hvilka förvaringsrum sjelfva bordskifvan
borde utgöra lock. Ändamålsenliga skolbord
af angifna konstruktionen fås i Stockholm för
6 rdr. De kallas amerikanska, derföre att
mag. Siljeström medförde ett sådant från Ame-
rika; men talaren hade 3 år förut begagnat
ett slags likadana bord i sin skola, dertill för-
anledd icke af pedagogiska insigter, utan af
en okunnig mans anmärkning, hvilken denna
gång var både klok och praktisk. Man kan
ofta erhålla lärdomar af okunniga och obildade
personer ; de flesta torde känna exempel derpå.
Tal. fästade mycken vigt vid svarta taflor.
Utom en större sådan, som bör vara placerad
så att läraren, på samma gång han undervisar
vid taflan, kan hafva en öfversigt öfver sko-
lan, borde flera andra svarta taflor vara pla-
cerade på olika ställen i rummet. Hvarje
barn bör hafva sin plats, hvarje sak sin plats
och en bestämd ordning ständigt vara gäl-
lande. I elementarläroverket finnes en sådan
ordning, hvilken man i folkskolan förbisett;
men i stället hade man från elementsrläro-
verket infört något som Jångt ifrån varit folk-
skolan till gagn, nemligen läroböckerna. I
elementarskolan äro dessa redan alltför sche-
matiska ; men så har man af dessa tagit sjelfva
skelettet, ett torrt namn- eller sakregister, utan,
som man säger, hvarken kött eller blod, och
gifvit folkskolan till läroböcker. Den under-
visning, som barnen nu få i folkskolan, är af
FR RR SSE RANA rk One METSO Lal Pa