bringa den täflan, som ensam sporrar till framsteg. I nästföljande punkt vidrör kejsaren temligen utförligt den allmänna förlägenheten, hvilken varit rådande i Frankrike liksom i Sverge, samt anger dess orsaker och botemedel i öfverensstämmelse med vår regerings åsigter. Han säger: Slutligen är en skyndsam fullbordan af våra jernbanor, kanaler och vägar en nödvändig fyllnad i de påbörjade förbättringarne. Vi hafva under detta år fullgjort en del af vårt värf, derigenom att vi föranledt enskilda företag eller användt statens tillgångar för offentliga arbeten, utan att göra något afbräck i våra finansers goda utveckling eller taga vår tillflygt till lån. Lättade kommunikationer inom och utom landet gynna handeln, sporra fiten och hindra produktionen att blifva alltför stor eller alltför liten, äfvensom de skadliga följderna som af endera uppstå för konsumenter och producenter. Ju mera vår handelsflotta tillväxer, desto lättare blir transporten och desto mindre anledning skola vi få att beklaga oss öfver plötsliga förändringar i priset på de oumbärligaste lifsmedel. På detta sätt skola vi blitva i stånd att afhålla de partiella olägenheter, af hvilka åkerbruket för närvarande lider. Det fattas icke de som tillskrifva upphäfvandet af den rörliga skalan (införseltullar, till beloppet omvexlande efter spanmålens pris) denna tillfälliga förlägenhet; men desse glömma att år 1851, medan den ännu var gällande hade spanmålspriserna sjunkit ännu mycket mera och att till och med i år (menas 1864) har utförseln af spanmål vida öfverstigit införseln. Tvärtom, tack vare en frisinnad lagstiftning och tack vare hvad som gjorts för att lifva alla elementer till nationalförmögenhet, har vår utrikes handel, som år 1851 besteg sig till 2 milliarder 614 millioner francs, för närvarande uppnått den förvånande höjden af mer än 7 milliarder.