Article Image
Skadan å sjöportarna vid Hulta slusg. Chefen i östra vägoch vattenbyggnadsdistriktet, öfvermekanikern vid Göta kanal, major Grafström, har till styrelsen för allmänna vägoch vattenbyggnader insändt följande rapport om förhållandet: sDen 1 innevarande Juli, då slussen fylldes med vatten för slussning, hördes en stark smäll i nedre eller sjöportarne och vattnet sänktes i slusskammaren. id min ankomst följande dag till platsen befunnos tre jernreglar öfver vattenytan å södra porten skadade och deraf två med hya brottytor, och då porten medelst saxkran upplyftes, befunnos äfven tre reglar under vattenytan skadade. Derjemte observerades, att på baksidan af porten åt slussmuren voro djupa märken uti de friska ekplankorna, hvilket anFn att, under någon slussning, ett hårdt ämne efunnits mellan slussmuren och porten samt denna under uppdragniogen blifvit tryckt deremot. År 1871 törnade ångfortyget Wermland på den norra af dessa båda portar, hvarå, utom mindre skador, två reglar öfver vattenytan afbrötos, hvilka provisionelt reparerades. Under följande vinter upplyftes porten och iståndsattes, hvarjemte en mindre skada å en under vattnet varande jernregel reparerades. — När ett fartyg stöter emot slussportar, är det de öfver vattenytan varande reglarna som skadas, och stöten träffar i de flesta fall blott den ena porten. Vid ångfartyget Wermlands påstötning blef ingen regel öfver vattenytan skadad å södra porten, och ingen anledning fanns att antaga, det några af de under vattnet varande reglarna skulle vara skadade. Dessa portar undergingo för öfrigt fullständig reparation på vintern 1862, då mot sjön Asplången nedsattes en 8. k. sätt och slussen länvspumpades. FErfarenheten har visat, att slussportar hålla ut i omkring 20 år. Orsaken till nu i fråga varande skada är icke att tillskrifva någon direkt påstötning af fartyg, utan dels oförsigtig tappning af vattnet för slussning, då slussportarpe, om de icke äro väl tillslutna, slå emot hvarandra och verka stötar till jernreglarnes afbrytande, synnerligast de under vattnet varande — och dels att i fråga varande slussport vid något tillfälle, med anledning af ett mellan densamma och muren befintligt tillfälligt hinder. icke varit fullt uppdragen och skyddad af murhörnet, hvarigenom densamma blifvit af något fartyg tryckt med våld inåt muren. Vid Göta kanal ha från början begagnats både jernoch träreglar å slassportarna; de senare hafva dock företrädet, emedan de äro elastiska och bättre motstå stötar. Erfarenheten nu gifver äfven vid handen, att dylika reglar alltid böra användas å sjöportar, såsom vid Hulta, der skador under vattenytan icke kunna upptäckas utan att man antivgen länspumpar slussen eller lyfter portarne öfver vattenytan — arbeten, som icke gerna företagas utan anledning.

16 juli 1873, sida 3

Thumbnail