MUSIK. Musikaliska konstföreningens konsert i Stora börssalen var af synnerligen rikt intresse genom sitt väl valda och homogena innehåll, genom dettas egenskap att i sin mån representera den musikaliska ståndpunkten hos de två nordiska brödrafolken, samt slutligen såsom den första musiktillställning, Konstförenirgen arrangerat, och alltså något, hvari man ogerna ser en enstaka företeelse, utan fasthellre löftet om en serie eller en årligen återkommande högst väsentlig vinst för hufvudstadens konsertsäsong — för att nu ej ånyo påpeka de än mer betydande musikaliska syften, hvilka härmed skulle befrämjas, Att för nu i fråga varande matin6 lokalen kostnadsfritt uppläts, likasom kapellet utan pekuniär ersättning lemnade sitt ovärderliga understöd, kunna vi ej uraktlåta att nämna, såsom i högsta grad tåde lofvärdt och lofvande. Estrellaouverturen af Franz Berwald vann, såsom inledvingsnummer, måbända icke den odelade uppmärksamhet, hvartill en så förträffiig komposition af alla skäl är berättigad. Så mycket större uppseende gjorde Edvard Griegs A-moll-konsert, som med eminent talang utfördes af den utmärkte pianovirtuosen hr Eimund Neupert, och hvartill orkesterackompanjemanget gafs med fulländad skicklighet under ledning af kompositören. PEgendowlig och frisk till sitt innehåll, ungdomligt lifskraftig och starkt färglagd, skördade denna tondikt entusiastiskt bifall, som i rikaste mått egnades särskildt slutmotivet, en id6 af glänsande effekt. Äfven hr Rubensons symfoniska intermezzo lyckades, såsom både originelt och klart — särdeles den andra afdelningenj— vinna enhälligt erkännande och konsertens slutnummer, Normans Ess-dur-symfoni, hvars alla skatter af ovansklig musikalisk skönbet man nu var fullt mäktig att tacksamt mottaga, tillskyndade mästaren och det kapell han anförde ånyo en storartad triumf. Konsertens vocala afdelning innehöll trenne romanser af Aug. Söderman, A. F. Lindblad och J. A. Josephson, hvilka, hos oss allbekanta, tondikter genom den oefterhärmligt sanna konstnärligheten hos fru Stenhammars föredrag framstodo i hela sin fägring. Såsom motstycken härtill gåfvos af fru Nina Grieg tre norska visor, Synnöves Sang och eHolder du af mig, af Nordråk samt Vandriog i Skoven af Grieg. Ju oftare det naiva och till folktonen sig anslutande hos den moderna vislitteraturen beklagligen missbrukas, dess mer välgörande blir intrycket af sann naätur, så hjertligt, som det här, i diktning som toikning, oemotståndligt framträdde. Begge sångerskorna inropades och mottogo den varmaste hyllning. Om det hela såsom konstföreteelse intog ett framstående rum bland senaste tids musikaliska företag, blef det naturligtvis sirskildt en kraftig rekommendation för den Boir6, som i morgon å Stora teatern gifves af de vår hufvudstad gästande norske artisterne, hvilkas hela uppträdande nu var egnadt att anknyta de vackraste förhoppningar vid en fortsatt bekantskap med deras konstnärliga gåfvor.