Jernvägstrafikstyrelsens berättelse för 1871 har nu af trycket utkommit. Det år, som den omfattar, är ur flere synpunkter anmärkningsvärdt i jernvägsstatistiskt hänseende. Först och främst finner man under detta år en mycket betydlig förhöjning i medelkostnaden för de svenska statsbanorna. Orsakenna dertill äro, att under årets lopp blifvit för trafik öppnade dels en synnerligen dyrbar del af den Nordvestra stambanan, dels den i förhållande till väglängden ännu dyrare sammanbindningsbanan genom PStockholm. Genom inberäkning af kostna derna för dessa bandelar hade medelkostnaden pr mil för de vid 1871 års slut trafikerade 111,1 milen statsbanor uppgått till 951,951 rdr 54 öre. Hela väglängden tillsammans stod nemligen staten vid denna tidpunkt till 105,761,816 rdr 14 öre. Medelkostnaden för de banor, som vid 1870 års i trafikerades, uppgick endast till 878,170 rår. Denna betydliga tillökning ianläggningskostnad har naturligtvis till följd att resultaten af trafiken under år 1871, för såvidt de uttryckas genom förhållandet mellan anläggningskostnad och nettobehållning, icke te sig så fördelaktigt, som man skulle haft anledning vänta pgrund af den betydliga tillökning i bruttoinkomst, som var en följd af årets lifliga rörelse. Denna tillökning var likväl af den betydenhet, att oaktadt nyss antydda omständighet, som var egnad att visa förhållandet mellan behållning och anläggningskostnad mindre fördelaktigt, befinnes likväl någon liten tillväxt hafva egt rum. Medan sålunda nettobehållningen är 1870 utgjorde 3,466 proc. af totala byggnadskapitalet, uppgick den deremot 1871 till 3,764 proc., således en tillväxt af 0,298 eller något mer än !4 proc. Men om sålunda nettobehållningen, uttryckt i procent af anläggningskostnaden, icke företer någon betydligare tillökning, så visa deremot de siffror, som angifva rörelsens omfattning, en så mycket större tillväxt, vitnande om en liflighet i rörelsen under i fråga varande år, hvarigenom detsamma märkbart skiljer sig från de föregående åren. Sålunda befinnes bruttoinkomsten pr banmil hafva 1871 uppgått i medeltal till rdr 72,082,03, hvilket utgjorde en tillökning utöfver medelbruttoinkomsten 1870 af icke mindre än rår 7,094,54 pr banmil, då samma slags tillökning för 1870 utgjorde l: rdr 3,814,62 och för är 1869 endast rdr 1,696,05. Utgifternas förhållande till inkomsten hade till följd af dessa förhållanden under 1871 också nedgått och utgjorde 50283 procent, mot 53,167 proc. år 1870, :i 55,670 proc. år 1869 och ännu högre siffror de föregående åren. Af en meddelad jemförelsetabell öfver per-l: sonoch godstrafikens styrka under åren 1864—1871 finner man att den fördelaktiga ekonomiska ställningen i landet icke blott visat sitt inflytande på godstrafiken under år 1871, utan äfven utöfvat ett högst förmånligt inflytande på persontrafiken, så att denna både i antal resande, resornas utsträckning och inkomster visar fördelaktigare resultat än under föregående år. Den nordvestra stambanans fullbordan, hvarigenom stambanenätet sammanknöts med de norska jernvägarne, bidrog väl äfven att höja totalsumman af resande, men antalet af dem, som begagnat den nyöppnade farleden, var likväl icke så stort, att detsamma utöfvade något märkbart inflytande på personfreqvensen i allmänhet, d. v. s. antalet personmil pr banmil. Den lifligare samfärdseln härrörde derföre hufvudsakligen från de äldre linierna. Till höjande af inkomsterna för persontrafiken bidrog äfven den förhöjning af priset på 3:dje klassens personbiljetter från 25 till 30 öre milen, som började tillämpas samma dag Nordvestra stambanan i sin helhet öppnades för trafik. Det förtjenar för öfrigt särskildt anmärkas, att året 1871 företer ett i jemförelse med förhållandena under föregående tider stort antal personmil för resande med snälltåg, och i synnerhet med första klassens vagnar. Det tal, som uttrycker snälltågstrafikens liflighet under år 1871, eller 15.909 personmil, öfverskjuter motsvarande tal för 1870 med 25 procent och medeltalet af snälltågspersonmil för de fyra åren 1870—1867 med 15 procent, Ännu starkare visar sig tillökningen, då jemförelsen inskränkes till snälltågstrafiken endast å de äldre linierna, d. v. s. då man derifrån utesluter den Nordvestra stambanan. — Med blandade tåg och godståg hade persontrafiken, oaktadt freqvensen i de högre vagnklasserna äfven här något tilltagit, i det hela och till följd af inträdd minskning i antalet af tredje klassens resande, varit underlägsen de föregående årens, men skilnaden utgjorde dock icke fullt 2 procent. Af den materiel och öfriga effekter, som under året anskaffades dels för trafikmedel, dels för särskilda anslag, levererades sådan till ett värde af rdr 1,450,738: 8 af inhemska verkstäder, under det från utländska verkstäder hemtades materiel ech effekter endast för rdr 198,712: 6. Å et Ö pr be 00 fuel -20 he 0 I rn as kh ja oh 20 Under den jemnförelsevis lugna period?