Om modersmålet såsom skolämne. Af N. Lr. (Med avledning af Några ord om Elementarläroverken af C.G. Bergman. Stockholm 1872s.) I. Ehuru det är en oförneklig sanning, att äfven i vårt land, jämväl uuder de senaste ären, gjorts ganska värdefulla arbeten i syfte att åstadkomma klarhet och reda i frågan om vårt skolväsende, kan och bör likväl ej döljas, att detta område mer än de flesta andra varit försummadt af de stora förmågorna, men deremot, och kanske just af nyss nämnda skäl, så mycket mer ofredats af omogna förslagsmakare, hvilka äf lats att framstå såsom frälsare ifrån det onda, hvaraf d6 svenska uppfostringsanstalterna lida, Skolfrägan är ytterst vigtig och betydelsefall: derför vilja så många vara ed om att skörda lagrar såsom reforma torer; men pedagogiken och metodiken så som vetenskaper äro åtminstone i vårt land tämvigen unga, och derför hafva de änuu icke vunnit den fasta grundval, som städse U:gör en vetenskaps styrka och stadga, nämLgen en tillräcklig fond af säkra vetenskapliga resultat. Detta åter härrör af bristen på väl och grundligt wförda specialundersökningar. Endast derigenom att dryftningen af (diskussionen om) denna vig tiga avgelägenhet föres af erfarna och tänkande män samt genom eti föregående fli tigt, noggrant och kärleksfullt arbete med undersökning och utredning af frågans alla detaljer skall det, enligt vår mening, lyckas att med framgång genomföra den så mycket omtalade och så ifrigt efterlängtade reorganisationen af v.ra läroverk och värt skolväsende i allmänhet. Förf. af det arbete, som gifvit närmaste anledningen till denna uppsats, har kommit