-liga sjukdomar, detsamma inträffade h I Barnen befonnos alla vara offer för den löfveratisträngtilng framkallade ansemien, m deraf följanide slapphet och kraftlöshet. O Jock det nuvsrände generationen vore mä Itig af att producera sådana till kropp och sj olympiska fyrar, som gåfvo åt den gret ska nationen en sådan elasticitet, så blef dessa ät f våra skolor och skollärare o1 Igjorda till bleka, Ulddlssa gestalter, tje liga endast som illustrationer ti histol Iska begrepp utan någon motsvarighet verkligheten. — Och för detta hade mö id först fått ögonen öppna! Det var dock ej endast föräldrarna, hvilk såsom, man säger, drögö öronen åt sig, Ä ven gkollärarne började finna det ganska b tätlkligt: Då hade ofta förebrått hvarandrs och säkert ej uta skäl; ätt hafva hvar oc en sökt att tillskansa för sitt Zjns så my ken tid som möjligt för att kunna täfla te hvarandra i uppvisandet af vackra unde visningsresultater. Denna täflan mellan li falns kände visserligen å ena sidan betrak tas som en ädel täflan, det är sannt; me å andra sidan hade det jä Varit en verk sam anledning till den der anöemisi He alla sina bedröfliga följder för både indivi derna och slägtet. I samma mån man al betät hitiskt och allvarligt för ungdomen tpplysbihg och lyfthing, hade man sålede i sjelfva verket årbetat på dess andliga oc! kroppsliga förslappning och tndergång Detta kunde ju ej annat än förefaila det betänkligt och bekymmersamt. Det blef alltså beslutet, att man vid e1 af läraresällskäpets sammankomster skull diskntera frågan; men då sällskapet vi närmare öfvefvägahde fann det i sin ord ning att inhemta föräldrars öck målsmän åsigter i saken, bestämde man sig för ät till ett allmänt möte inbjuda alla dem, som kunde vara intresserade i ämnet för att fö eh Så mångsidig och tillfredsställande ut redning söm inöjligt: Detta möte, som egde rum riot slitet af förlidet år, lemnade dock ej tillfredsställande rfesältat; hvarföre in bjudning utfärdades till ett nytt möte, som också afhölls sistlidne lördags afton å högre elementarläroverkets solennitetssal. Detta möte var dock ej talrikare besökt än att, såSom Göteborgs Handelsoch Sjöfartstidning ganska riktigt atihärker, sman af denna omständighet skulle kuntä öläta till; att flertalet föräldrar och målsmän icke (ro På en allmännare öfveransträngning. Ty vore så fallet, hade icke ansträngningen att gå de få stegen upp i läroverksbyggnadens sal bort utgöra en särdeles färlig öfveransträngning för de resp. fäder, mödrör etch målsmän, som man och man emellån ej sparå på anklagelser mot skolan, men då tillfälle att öppet uttala klagomålen beredes, icke hafva eh stafvelse i ämnet att yttra. Det bör lock rättvisligen till deras ursäkt anföras, att samma afton gafs ei lyskide och ända ill trängsel besökt maskeradbal å Nya .eatern. Vi öfvergå nu till en kort redogörelse ör de åsigter, som vid mötet uttalades och skola derefter framställa några egna reflexiover i ämnet. Sedan rektor Heurlin blifvit utsedd till nötets ordförande, uppläste han en insänd krifvelse från en hr ÅA. Rosengren vid Vordö skifterverk, hvars ungefärliga inneåll var följande: Öfveransträngning finnes nom läroverken. Orsaken är hufvudsaklien att söka i öfverdrifvet hemarbete samt eri, att elementarskolan går utöfver sitt nål, hvilket man kan finna deraf att för ögsta betyget i maturitetsexamen nu forras lika mycket som för filosofiska graden 30 40 år tillbaka. Fordringarne borde nedsätas till hvad de äro för uppflyttning till :te klassen efter nu gällande skolordning. eträffande de som ett föredöme för oss ramhållna skolorna i Tyskland påpekades, uru man nu der söker lossa bandet melmn kyrka och skola, hvarigenom otvifvelktigt en åt det praktiska syftande genomripande förändring i nämnda lands skoläsende skulle framkallas. Så länge ortooxien med sin kompakt ihoppressade form ch anda beherrskade undervisningen, syn;s hos oss föga hopp vara om ett reformeande i liberal och praktisk riktning. Föreståndaren för Elementarläroverket för ickor, dr Johansson, ansåg frågan böra på in närvarande ståndpunkt formuleras såinda: Finnes någon öfveransträngning ch, i. sådant fall, i hvad mån? Denna råga ville han besvara sålunda, att en öferansträngning verkligen finnes, åtminstone eleinentärlärovorkets 6 och 7 klasser, men tt den på långt när ej är så stor, som an vanligen afmålar densamma: Såsom otemedel föreslog han att höja läsveckoras antal från 35 å 36 till 40 å 42, hvar senom en motsvarande reduktion af lästimarna kunde ske. Vidare skulle lärjungaras öfveransträngning minskas, om lärarne rhölle en högre pedagogisk bildning. Och utligen kunde lämpligen en nedsättning ke i vissa delar af maturitetsexamens forringar, särskildt i franska språket. Hvad eträffade det läroverk, som af honom föreLods, så trodde han sig kunna försäkra, tt i detsamma ej någon öfveransträngning de rum, Redaktör Hedlund fästade uppmärksameten vid att öfveransträngningen kunde ara dels kroppslig dels, andlig. I afseende å de andliga förmögenheterna påstod hån, ;t kunskaps-begäret och kunskaps-förmågan era slappas än lifvas under vår skolgång. an trodde ej att latinläsningen skärpte anskapsförmågan. För kunskapsförrådets wa ävfrandå nnnaffradag häda: hå man. nah