Article Image
FINLANDP Finska statens inkomster genom tullen stiga för det nyss tilländagångna året sannolikt högre än de någonsin förut gjort, skrifver Morgonbladet. Öfverslaget till och med November månad lär redan uppgå till mer än 7 millioner mark, hvarför totalinkomsten torde närma sig 8 millioner; Då dessa i samma års stätsförslag icke voro tipptagha till iner än 5,950,000 mik, skulle taten sälsh få ök Oberfäknad inkomst af 2 niuloner m: Hvad särskildt Helsingfors beträffar stiga tullintraderna till närmare e million högre än föregående år, De utgjorde nemligen. för hela året 1871 oc Fo mik 2,031,901: 95 totaluppbörden i870 var... 157937 ef tillökning af......... Fm har således under sistlidet år egt rum ensamt i Helsingfors. Kejserliga senaten lärer på anhållan om prolongatioh af den tid, inom hvilken Hangöbolagets direktion bör vara bildad, hafva beviljat böläget ett ytterligare anstånd af 14 dagar, räknadt från delfåendet af resoIntionen. I dessa dagar lärer ytterligare på tre år ett statsanslag af 12,000.F. m:k blifvit beviljadt till upprätthållande af en skådespelaretrupp vid Mya teatern i Helsingfors. Till vice landtmarskalk lär senatorn frih. d. Å. v. Born vara utsedd. Landtdagens öppnande, efter den preliminära granskningen af fullmakterna och ståndens ömsesidiga helsningar genom deputationer, tros komma att försiggå först tisdagen den 6 Februari. En förbättring i vinterpostkommunikationen mellan Sverige och Finland har under de senare åren blifvit vidtagen, tack vare ett initiativ från svenska postverket, som tyckte att det en gång kunde vara slut på den gamla trallen att med postrotar befordra den år för år om vintern tilltagande samfärdseln mellan Sverige och Finland. Den lilla ångbåten Postiljon anskaffades derför och har blifvit satt att i stället för postrotarne sköta posttrafiken mellan Grisslehamn och Åland. Enligt hvad dettyckes, har försöket utfallit väl, och säkert är åtminstone att en större regelbundenhet i posttrafiken inträdt, hvarjemte den stora fördel vunnits, att äfven passageraretrafik nu kunnat ega rum i det omfång, att sedan sistlidne November månad 450 passagerare färdats denna väg. I synnerhet för Åland har denna förbättring af kommunikationen varit af stort gagn, och en korrespondent framställer de vunna fördelarne i ett bref till Helsingfors Dagblad, hvarur vi här meddela ett utdrag: 4 För att hålla oss allenast vid de två senaste höstarne, så är det allmänt kändt — skrifver korrespondenten — att en stor del fartyg nödgats lägga upp i svenska hamnar, hvarigenom besättningarne varit nödsakade att via Ålands haf söka sig till hemorten. Tillförene aflopp en sådan resa ej utan stora omkostnader, obeaktadt den dermed ofta nog förenade lifsfarliga risken. Hvarje så kallad isbåt emottog ej mer än tvenne passagerare, mot en afgift af 80 finska mark. Då flera besättningar samtidigt anlände till gränsorten och t. ex. på Eckerö-sidan ej funnos att tillgå mer än 7 isbåtar, nödgades återstoden afbida rotarnes återkomst från Grisslehamn, hvilket, då naturhinder mötte, kunde dröja veckotal, Genom ofta nämnda ångbåtsförbindelse emellan Sverige och Åland ha dessa kännbara olägenheter på det mest ändamålsenliga och tillika liberala sätt blifvit afhulpna. Postiljonen kan taga med sig hvarje tur till och med 60 passagerare mot en afgift af blott 2 rdr person, och då densamma fyra gånger i veckan förmedlar kommunikationen öfver hafvet, äro alla billiga fordringar härigenom tillfredsställda. Tills dato har, sedan November månad, ej mindre än 4530 passagenm mest sjöfolk, färdats hit öfver på ångten.

27 januari 1872, sida 3

Thumbnail