Article Image
vara mest gyöbsamma, och ansågs, såvid hittills kända undersökningar visat, att trakten af Eandsort på svenska och af Hangö på finska sidan erbjuda de största fördelarne. Fördelen af att snart få dennå jernvägsförbindelse i ordning, innan de blefve färdiga dermed i Finland, framhölls för att kunna koncentrera affärsverksamheten i Sverige, då denna i annat fall lätt kunde öfvertagas af Tyssarne sjelfva. Tredje frågan: Hvilka fördelar kåv användning af svenska materialier till Jernvägsskenor gifva i förhållande till engelska, med hänsyn till kostnad och varaktiohet? gaf anledning till att visa nödvändigheten af att förminska skensektionen vid bruk af svenska materialier för att kanna göra sig till godo de goda egenskaperna hos dem i full mån. Ej blott från ingeniörssynpunkt är det riktigt, att dimensionerna rätta sig efter qvaliteten af detanvä.ada materialet, utan i afseende på användniog i öfrigt är detta af yttersta vigt, då genom en dylik reduktion kan vinnas en i betydlig mån minskad kostnad. Vid försändning till utlandet framstå stora fördelar genom minskning i vigt med hänsyn till frakt och tullomkostnader. Ritning å en vid Motala utvalsad skena förevisades och diskuterades. Höjd af denna äfvensom yta af hofvad samt bredd af fot är lika med statens större modell, wen genom tunnare lif är vigten minskad med öfver 22 proc., nemligen från 2224 till 17,3. Prof hära äro till trafikstyrelsen öfverlemnade och hafva blifvit nedlagda till profning å stambanan. Diskrassionen kommer att fortsättas en annan dag.

29 november 1871, sida 3

Thumbnail