— Isarne såväl i den yttre som inre seelleden af Stockholms skärgård hafva denna år varit mycket sega att genombryta af gfartyg och äro ännu i den iore segelleden tt svårt hinder för trafiken. Sistlidne freafgick ångfartyget Wermdön härifrån ill Gustafsberg, Öppet vatten räckte ej ängre än till Lännersta på andr sidan Skuru ro. Der hade arbetsfolk från Gustafsberg ågat ränna i isen fram till Stäket, som geom der rådande ström gick öppet, På anra sidan detta sund var ränna uppsågad fver bela Baggensfjärden frsm till Gustafsrg. Sedan ångfartyget genom dennaränna amkommit till pors!iosbruket och sistlidne rdags morgon återvändt derifrån till Stock.olm, inträffade en händelse, som lätt kunat föranleda förlusten af hela ångfartyget. ä det inkommit irännan på Baggensfjärden, äger D. A., hade hela isfältet öster om denna länna, som var landlöst, genom tilltagande stlig blåst råkat i drift och dervid inklämt rtyget i rännan till den grad, att båda julen sönderkrossades, och hade det blåst got hårdare, så att isfältet haft starkare , kunde fartyget lätt blifvit sönderskuret änkt till botten. Fertygets kritiska besättning Som hviken var så stark att sagerarne kunde å dens. uN2 begifva sig dal, der nu närmaste strand, Vestra Erkel ts ST a gfartyget ligger för attrepareras, Ska 22 Ne om ett par eller tre dagar vara jelpt. Angfartyget Welamsund kunde i går för anligt stark is ej framtränga till egendo