ligt gällande bestämmelser, utgår för dylikatran portec å andra enskilde jernvägar i riket; 7:0 att jernvågens egare uti alla mål emella svenska staten eller enskilde svenske medborgar å ena och jernvägsegarne å andra sidan skola lyd under svensk domstol och vara underkastade svens lag; att för jernvägsbyggnadens och den blifvand trafikens förvaltning alltid skall i Sverige fiuna en mrodd svensk styresman eller en till mera ä halfva antalet af infödde svenske undersåtar sam mansatt: styrelse, försedd med jernvägsegarnes full makt, att i alla förekommande fall föra deras ta lav; samt att underrättelse om styresmannens ba stad eller styrelsens säte skall, innan anläggninge: börjas och sedermera en gång årligen, uti allmänn tidningarne införas; allt vid äfventyr att K. M:t befallninghafvande i Stockholms län skall ega att uppå anmälan, förordna ombud, som med laga ver kan svarar å jernvägens egares vägnar; 8:0 att sökandena senast den 31 December in nevarande år till K. M:t inlemna bevis, att de, til säkerhet för fullgörandet af sålunda stadgade vil kor för koncessionen till jernvägsanläggningen hafva hos Sveriges riksbank deponera: penningai eller värdepapper, som kunna af K. M:t godkän nas till belopp af ett hundra tusen rdr; 9:o att denna koncession, hvilken icke, utan K M:ts samtycke, må å annan person eller association öfverlåtas, skall anses förverkad, i händelse den i näst föregående punkt stadgade deposition icke behörigen fullgöres, eller arbetet icke, enligt vederbörande Kronofogdes bevis, som till K. :t ingifves, blifvit inom den i andra punkten härofvan bestämda tid påbörjadt; — att sökanderna eller deras rättsinnehafvare i sistnämnda fall jemväl skola hafva till Svenska statskassan törverkat en fjerdedel af det deponerade belopDet, men ega att hos Riksbanken återlyfta återstående trefjerdedelar deraf; — att hela det deponerade beloppet skall tillfalla statskassan, om arbetet, ehuru i rätt tid påbörjadt, likväl icke är å wsatt tid i allo fullbordadt, eller afvizelser från den fastställda planen skett, så att åsyftad trygghet eller ändamålsenlighet derigenom förminskats; — samt att om sökanderna icke före den 31 December 1874 hafva fullbordat den del af banan, som vid besigtning enligt tredje punkten kan finnas ofulländad, eller icke rättat vid besigtningen anmärkta ka felaktigheter, K. M:t eger att för egarens räkning försälja je.nvägen med tillbehör 1 befintligt skick, med rättighet för köparen att åtnjuta de åt förre egaren tillförsäkrade fördelar, men med skyldighet för honom, att inom viss tid fullborda banan; 10:0 att Svenska statsverket, om särskilda omständigheter dertill föranleda, skall ega att inlösa jernbanan med allt tillbehör, dock ej förr än tjugu år förflutit från det jernvägen isin helbet blifvit för allmän trafik öppnad; — att för sådant fall, och under förutsättning att banan med tillbehör befinnes vara väl underhållen och i fullt försvarligt skick, skall i löseskilling erläggas ett belopp, som efter fem procent gifver en ränta, motsvarande, om lösnings-anspråket väckes tidigare än 40 år efter det banan för trafik öppnats, två gånger, men, om lösnings-anspråket väckes senare, en och en half gång beloppet af den netto-inkomst banan, enligt hvad dess egare kunna tillförlitligen ådagalägga, årligen i medeltal under de 10 nästföregående åren lemnat; att, om egarne ej vilja eller kunna tilförlidigen styrka beloppet af den netto-inkomst, hvarefter löseskillingen bör beräknas, densamma skall bestämmas på det sätt att, sedan egendomen blifvit värderad af fem gode män, utaf hvilka K. M:t utser två och jernvägens egare två samt de fyra sålunda valda tillkalla den femte, det af desse jo män fastställda värde, om lösnings-ansprået är väckt inom fyratio år efter det jernvägen öppnats, fördubblas, men, om lösnings-anspråket är sednare väckt, förhöjes med femtio procent; samt att, ehvad löseskillingen bestämmes fö ena eller andra sättet, bolagets reservfond skall utan särskildt vederlag åtfölja banan; 11:0 att den sökanderna nu lemnade koncession icke må anses utgöra hinder för beviljande af tillstånd åt annan person eller association att anlägga och trafikera jernväg från hvilken punkt som helst å Vestra stambanan till annan uthamn vid Ösersjön än Nynäs; samt 12:o att, i fråga om tolkning af förevarande koncessions rätta mening, innehafvarne af koncessionen skola va-a underkastade, K. M:ts af görande. — Transitoch assuransaktiebolag. Sedan K M:t, i anledning af derow utaf f. d. löjtvanten H. Sandeberg och W. Wablström gjord framställning, genom resolution den 4 Juni 1869 tillåtit att det bolag, San-) deberg och Wanlström ämnade bilda och som skulle benämnas Nordeuropeiska transitoch assoransaktietolaget, finge, såvidt det blefve lagli en konstitueradt och började sin verksamhet före nästlidne års slut, under vissa vilkor tiligodonjuta ej mindre nedsättning i fraktafgifter å vestra stambanan, än äfven enskild transitoupplagsrätt vid Nynäs hamn i Södertörn, har K. M:t, på derom af be-j: mälde Sandeberg gjord ansökning, den 14 gistlidoe månad funvit godt bifalla, att tider, inom hvilket det Nordeuropeiska transitoch assuransaktiebo!aget bör vara lagligen konstitueradt och hafva börjat sin verksamhet för att komma i åtnjut:nde af de nämnde bolag genom K. M:ts beslut den 4 Juni 1869 tillförsäkrade förmåner, må utsträckas till innevarande års slut: — Fetställd bolagsorduing. Den 3 sist). Februari har K. M:t fastställt bolagsordning för aktiebolaget Göteborgs folkbank. — Stadsfullmäktigval. Vid i går förrättadt val inom 5:te valkretsen utsågos föls jande personer: Fries, G.. grosshandlare...... med 7871 röster. Friberg, F., bankobokbållare 7439 Wicdtrand ÅA H medicinal