Article Image
— 2 AR . RR er föringen i Öresund. Om det med skäl kan antagas, att en, såfI vidt möjligt, regelbunden befordring af bref e loch tidningar är at lika stort intresse för den Eistora alimänheten som för köpmannen och : industri-idkaren, så torde det ock för denna ;, allmänhet vara lika mycket en rättighet som i, en skyldighet att tillse och, der sådant bet höfves, påyrka, att de hinder för denna re1 gelbundenhet, som kunna inträffa, antingen helt och hållet aflägsnas eller åtminstone ret duceras derhän, att de endast mera sällan n I förekomma. och detta endast då naturförbålr landen absolut förhindra all kommunikation. Sedan hr W. Roos tillträdde det under Inovarande förhållanden synnerligen mödoeamina och maktpåliggande generalpostdirektörsembetet, har en frisk vind börjat inströmma i postverket och en mängd förbättringar joch reformer, af deti ölinvigde måhända föga uppmärksammade, men derföre till sina verkningar ej mindre vigtiga, blifvit företagne, som sannerligen borde berättiga hans försla-Iger hos den andra statemakton ett tillmötesgå. ende, större än som hittills kommit dem till del. ) Bland de många föremålen för generali poststyrelsens omsorger intager pöstföringen vintertiden ett ej obetydligt rum. Det är väl ; kändt med hvilken välvilja generalpoststyrel;sen skyndade sig att tillmötesgå den allmänt uttalade önskan om öppnande af en vinterPostföringslinie Stockholm-—Baltishport — en linie som dock i postaliskt hänseende var af jemförelsevis underordnad vigt, och huru liten tack den derföre fått röna, oaktadt det väl näppeligen lärer kunna läggas densamma till last, att gubben Bore satt sig så bestämdt På tvären mot företagets lyckliga realisering, I. Om Polhems irrfärder eller Grisslehamn. Eckerö-isbåtarnes mången gång lifsfarliga ötI verfarter kan hvilken tidningsläsare som helst förtälja långa och många berättelser — mer huru litet är ej kändt om de svårigheter vid vinterpostföringen i Öresund, och detta ej minst innevarande vinter, som tidt och ofta gifva hrr amatörer af den utländska tidningslitteraturen anledning att bittert klaga öfver postens oefterrättlighet, ej att tala om de verkliga svårigheter, ja kanske förluster, som flere dagars uteblifven utrikes-post för affärsmannen medför, Och dock sändes, detta lifliga intresse oaktadt, säkerligen ej mer en tanke till de djerfvs och beslutsamma män, hvilka i en isbåt för några riksdsler sätta lif-och helst på spel, för att en eller annan timma framskyndarankomsten af dessa så efterlängtade postpåsar. Man -ekulle väl tycka; att en så kort distans, som den mellan Helsingborg och Helsingör ej skulle kunna erbjuda så synnerligt stora svårigheter; men den som dagligen har tillfälle att beaktå dessa svårigheter, att iakttaga hura ismassorna med en förfärande hastighet föras upp och ped af vind och strör för att ena dagen, ja timman för hvarje vanligt fartyg tillspärra tillträdet till den ens hamnen och kanske den andra äter börja sin seglats för att bilda samma hinder på den motsatta stranden, endast den kan inse avårigheterna vid denna transport. Och just för att betaga dessa svärigheter deras hindrande kraft är det som ins. anser att något allvarligt steg måste tagas. En åtgärd har visserligen med vanlig omtänksamhet blifvit af svenska postverket i år företagen, i det nemligen på dettas hemställan M:t medgifvit att lotsångfartyget Frey blifvit stationeradt i Helsingborg, färdigt att vid ioträffande hinder för de öfriga ångbåtar, som besörja trafiken å denna trade, öfverföra och afhemta post enligt postkommissariens i Helsingborg för hvarje gång meddelade order, men detta är dock endast ett palliativ, ty dels är Frey för liten och hvad nästan är värre för svag till sin maskin för att kunns uträtta något väsentligt, om det ock bör erkännas att den under sin raske och nitiske befälhafvare vid flera tillfällen i vinter lempat en värderik hjelp, och dels medför det alltid ett visst ansvar att till en alltid farlig tjenstgöring beordra ett och annat embetsverk. tillhörig ångbåt, hvadan det ej må förtänkas den i öfrigt särdeles duglige postkommissarien i Helsingborg, om han saknar tillräcklig energi att åtaga sig detta ansvar. En betydlig förändring eller rättare förbättrin skulle i dessa förhållanden emellertid. uppstå o:n svenska postverket inköpte eller på annat sätt anskaffade en för härvarande förhållanden lämplig och för denna tradå enkom af-sedd ångbåt. Ej öfver 110 fot lång och meå en maskin af minst 150 hästkrafter och tillföljd deraf ytterligt snabbgående, skulle denne ångbåt i öfrigt byggd såtom isbrytare af tjockt jern och med pansrad förstäfemdast sällan om ens någonsin behöfva i anseende till inträffande ishinder inställa sina turer, hvilket nu dessvärre. hörer till ordningen för lagen, så till exempsl-äro vi i dag den: 25 Februari på tredje dagen i saknad af utändsk post och detta oaktadt isbandet utanör Helsingborgs bamn endast sträcker sig irka 3000 alnar. och Sandet för öfrigt är lära isfritt. Också borde från och med-Deeosber månads ingång till och wed Mars eler, om förhållandena gjorde sådant nödvänligt, April denna ångbåt intaga ordinarie tuer, ställde i förbindelse med posttågen å imse sidor af Sundet. . Fördelarne häraf äre ätt insedda och säkerligen skulie:såväl-kor espondenter som resande blitva svenska ;ostverket mera än tacksamma för en dylik ;tgärd. Väl bör betänkas att, då såsom i vt sträng vinter inträffar, Helsingborg är den nda utfartsort till utlandet Sverige-Norge ger och att det säledes-ligger ej ringa vigt ippå, att denna, såvidt sådant ej äf naturörhållanden absolut förhindras, ständigt bål: 28 Öppen. Att kostnaden härför skulle blifva j obetydlig, inses nogsamt, men då svenka postverket ansett sig böra om ock med ågot bidrag bära de betydliga utgifter, som ro förbnudna med vinterpostföringen på Balischport, så antager insändaren för visso att e bliftvande kostnaderna ej på minsta sätt omma att utgöra något hinder för företaets realisering för såvidt det eljest lyckas llvinna sig svenska postverkets uppmärkamhet. Skulle måbända ej lotsverket, som sjelf för na oftast särdeles farliga bogseringar af. fyrwrtygen är i behof af-en något starkare-båt, unna förmås att anskaffa en till isbrytare assande ångbåt och sedan mot ersätlning fverlemna danssmma fill evancka manne mm kel ee TIN SUS vm 8 P be TA Br TA Ae EA ER ee kt AR PR RA fr sc a TD I Jr MS PN Jäng Jör a

8 mars 1871, sida 4

Thumbnail