Riksdagens Andra kammarre hade sammanträde i går afton, dervid kammaren biföll i sin helhet hvad statsutkottet hemställt och föreslagit i dess utlåtande rörande anslag till vägoch brobyggnadar; Då detta utlåtande redan förut är af Första kammaren bifallet, har riksdagen. således nwanvisat: till anläggning af nya eller förbättring af backiga eller eljest mindre goda vägar 150,000 rdr; för väganläggning mellan Lycksele och Wilhelmina. kyrkobyar i Westerbottens län 20,000 rdr (i ytterligare afräkning å det 1870 anvisade anslag af 106,700 rr); för understödjande af mindre hamnoch brobyggnader samt upprensning af åar 20,000 rd-; för tillökvidg af vågbrytaren utanför Wisby hamn 60,000 (i afräkning å förut beviljadt anslag 130,000 rdr); till uoderstödjande af sådana myrutdikningar och vattenaftappningar inom Norrland samt Stora Kopparbergs län och 4 härader i Wermland, som företrädesvis afse att förminska frostländigheten, 60,000:rdr, och till lån för-befrämjande af; utdikningar och vattenaftappningar af sanka trakter och sjöar till beredande af odlipgsbar inark inom rikets södra och mellersta län 100,000 rår (eller dubbelt så mycket som K, M:t af riksdagen begärt). Vidare godkände Andrakammaren, likasom förot den Första, statsutskottets memorial med förslag till allmänna vilkor och: stadganden i afseende på de statsbidrag, som under denna riksdag beviljas för väganläggningar och vägförbättringar, brooch hamnbyggnader samt sjösäskningar och andra vattenaftappningsföretag. Statsutskottets utlåtands rörande riksgäldskontorets förvaltning under den tid som förflatit sedan 1870 års riksdag godkändes utom hvad angår den punkt, i hvilken utskottet tillstyrker en skrifvelse till K. M:t med anhållsn, det K. M:t täcktes låta tillställa fullmäktigei riksgäidskontoret antingen ett tryckt exemplar eller en bestyrkt afskrift af-alla sädana berättelser, som från och med innevarande år varda till civildepartemöntet insända,rörande de jervägsbolags förvaltning och räkenskaper, hvilka utaf-staten erhållit eiler hädanefter ernålla låneunderstöd och uti hvilkas revisioner staten eger att genom om-. bud deltaga. Statsrådet Bergström upplyste nemligen, att en dylik anordning som den nu föreslagna redan under innevarande år blifvit vidtagen. .Med anledning; häraf. afslogs utskottets förslag. HSlutligen beviljades riksgäldskontorets fullmäktige full decharge för kontorets förvaltning under ofvanvämnda tid. Kammaren behandlade. derefter åtskilliga af dess tredje tillfälliga utskott. afgifna betänkanden. Bland dem var det egentligen endast förslaget att ingå till K. M:t med begäran omförhöjning af passagerareafgifterna i tredje klassens vagnar å statens jernvägar från 25 till: 30 öre per mil, hvilket föranledde. någon anmärkningsvärd öfverläggning. Ett ganska stort avtal ledamöter, såsom lhrr Sven Andreasson, Granlund, Sv. Nilsson i Efveröd, Per Nilsson i Kulbult, Forssbeck, Olof Olsson och Jöns Pehrson, och i viss mån äfven hrr Uhr och Rylander, motgeatte sig detta förslag, hufvudaakligen på den grund, att förhöjningen skulle drabba landets fattigare befolkning. Det framhölls derjemte, synnerligast af hr Granlund, att då jarnvägarne i många riktningar hafva att uthålla -konkurrens med vattenkommunikationerna, som redan nu äro, för däcksplatser, billigare än passagerareafgifterna i: tredje klassens vagnar, vore det tvifvelaktigt om en afgiftsförböjning skulle leda till den väntade tillökningen iinkomster. :Förhöjvingen. försvarades deremot förnämligast sf det tillfälliga utskottets ordförande, hr-Astrand, som dels erinrade, att flertalet af de passagerare, som begagna tredje klassens vagnar alldeles icke tillhöra de fattigare klasserna, dels ock visade att ingenstädes i fremmande länder relationen mellan priset å andra och tredje klassens vagnar var sådan som hos oss, der plats i tredje klass kostar blott hälften så mycket som plats i andra klass. Hr Åstrand åberopade för öfrigt det redan i betänkandet åberopade förhållandet, att passagerarne i tredje klassens vagn resa i medeltal hvarje en väglängd sf 4 mil, så att förhöjningen således endast kommer att utgöra 20 öre på hvarje resa i medeltal. För öfrigt näsonde hr Åstrand, att han trodde eig vets, att trafikstyrelsen var betänkt på att innevarande. år i sammanhang med: pordvestra banans öppnande -omreglera tågen på sådant sätt, att vägen mellan Stockholm och Malmö kan med blandade tåg tillryggaläggas på två dagar. De som reste längre sträckor skulle således i tidsvinst och i besparad kostnad för nattqvarter och vivre under resan få ersättning för den obetydliga förhöjningen i passagerareafgifte:. Dessutom var trafikstyrelsen betänkt på att, om passagerareafgifterna å tredje klass blefve förhöjda, medgitva, till tjenst för den fattigare befolkningen i närheten af de större städerna, en nedsättning till 20 öre per mil i afgiften fir resor till.och från de närmast intill.dessa städer belägna stationer. Hr Abr. Rundbäck, som understödde förböjningsförslaget, ville dock dervid fästa det vilkor, att särskilda fruntimmersvagnar reserverades äfven för a Ån TT. HMI FTF mm ooo vv