Carlstad kl. 10 f. m. Snälltågen till Kristiania passera omkring kl. 3 e m. och anläoda till Kristiania kl. 10 e. m. (N.V. T.) — Nora—Ervalla jernvägsbolag hade den 31 Januari extra bolagsstämma. Först upplästes den ansökning, som med anledning af den tillämnade Nora—Stadra-banan, föranledt bolagets sammankallande. Sedan diskussion härom slutats och trafikchefen Agrelius tillkännagifvit, att Köping— Hult-bolaget vore villigt att deltaga uti förekommande undersökningskostnader med 23 — Gock ej nutöfver 500 rdr — samt frih. Knorring förklarat, att han, jemte öfriga för jernbanan i fråga nörmast intresserade, komme att särskildt med 12 i samm2 kostnader deltaga, fattade stämman, på framstälda propositioner, följande beslut: Bolagets styrelse erhåller uppdrag att vidtala behörig person, som, så snart sig göra låter, utför alternativa undersökningar för en bredspårig och en smalspårig bana från Stadra till Nora, med tjenlig ändpunkt vid Nora-banan eller Nora station; hvarvid dels den härförat nämnda undersökningen må tagas till ledniog, dels ock styrelsen eger meddela nödiga upplysningar, särskildt i afseende på de gruffält, som man önskar måtte af jernvägen beröras, för såvidt förrättningsmannen finner sådant lämpligen kunna verkställas i förening med god hushållning. Bolaget deltager i härför belöpande undersökningskostnader med 213, dock till begränsadt belopp af högst 500 rdr. (N. A.) — Chapmans Architectura navalis mercatoria. Detta verk, som är al stort intresse, har liksom den namnkunnige skeppsbyggarens andra arbete, om linieskepp och fregatter, förut icke funnits för den enskilde att tillgå. Begge hafva de dock för sin tid af alla seglande nationer erkänts såsom de foliständigaste och bästa i sitt slag sarat torde ännu önskas att egas af många skeppsbyggare och andra för saken intresserade personet såväl inom som utom Sverige. Ifrågavarande dyrbara arbeten finnas verkligen ännn, enligt D. B, att tillgå, det först nämnda å 30 rår och det senare a 40 rdr, å mariningeniörskontoret härstädes på Riddarholmen, som hålles öppet aila söknedagar kl. 10—3 på dagen. — Branden vid Edske masugn. Til den korta notis vi meddelat härom lägga vi nu efter N.-P. för i fredags följande upplysningar: Masugnen mnedbrann sistlidne lördags förmiddag. Den var försäkrad i länets bolag till 12,000 rår. Elden antages hafva uppkommit genom: gnistor från ugnen i hjulhuset. Vädret var lugpt men bistert kallt. Sprutor och manskap från Hoforss och Engelsforss bruk biträdde vid räddningsarbetet, som var särdeles lyckadt, i det att inga andra byggnader än sjelfva hyttan skadades, Till och med den med hyttan sammanbyggda rostugnen räddades. — Isförhållandena mellan Malmö och Kjöbenhavn. I ousdags morse afgiogo D siadar med varor ifrån Malmö till Kjönenhava, och i torsdags på morgonen anlände från dem telegram, att de icke kunde på fredagen komma tillbaka, då isen vid danska kusten icke var säker. Med anledning deraf äöfverskickades en släda, för att-undersöka isens tillstånd, och möttes på vägen ar en släda från Kjöbenhavn, som medhade den underrättelsen, att isen till följd ef nordlig ström var i drift vid danska kusten. MYR NOK SETINONJS ARS NVS Kristian Lyngbye. ele