Article Image
men man var ense derom att en sådan alls icke vore lämplig här, hvarest man ju ville förena tvenne bredspåriga stambanor och det man utomdess hade en stor trafik af tungt gods att tillgodose; härtill komme att, vid byggandet af bredspårig bana, anskaffandet af egen rörlig materiel torde kunna unvikas och anläggningskostnaden derigenom betydligt nedbringas. Det antogs nemligen på goda skäl, att styrelsen för statens jernvägstrafik skulle befionas villig att i sin mån bereda framgång åt en förenings-banas uppkomst, som satte styrelsen i tillfälle att å genvägen Hallsberg—Mjölby kunna förflytta sin rörliga materiel, och derföre äfven på antagliga vilkor kunna öfvertaga banans trafikerande. I vårt land, der hela jernvägsrörelsen bedrifves på enkla banlinier, kunna fördelarne af dylika sammanbindningar ej nog högt uppskattas, och då dertill kommer atti detta fall, bensträckniegen är till sin belägenhet fullkomligt skyddad mot fiendtlig åveran, i kändelse af krigsoroligheter, så ansågs det, lindrigast sagdt, vara ett oförlåtligt misstag om man icke genast från början, getom tjenligt byggnadssätt tillgodosåge dessa ändamål. Sedan det slutligen visats, att utan Motala bolags medverkan någon smalspårig bana icke skulle kunna komma till stånd, men att, under förutsättning att redan gjorda aktieteckningar vidhölles och än mera tillökades, alla utsigter förefunnes för en bredspårig föreningsbanas åstadkommande, och då den senare blefve jemförelsevis billigare i anläggning och förvaltning samt dess sannolika afkastning större, så beslöts enhälligt att Motala mekaniska verkstads aktiebolag skulle anstränga alla sina krafter för tillvägabringeande af detta resultat, och bolaget bemyndigade förthy sin styrelse att å bolagets vägnar teckna deiaktighet i företaget och vidtaga alla öfriga för ändamålet erforderliga åtgärder.

14 januari 1871, sida 3

Thumbnail