Article Image
denna kurs är ja att lära gossen studera och arbeta på egen hand; att på en gång gifva honom lust och förmåga till sjelfverksamhet. På det detta mål må vinnas utan skada för helsan, måste studieinspektorn nu ega afgörande röst i allt. Sedan skolan uppställt sitt program, d. v. s. sina fordringar för alla. tre kurserna och ordnat läsetimmarne på bästa sätt, kommer turen till inspektorn att derefter inrätta program 1) för en hvar af sina klienter. Detta underlättas betydiigen om klasserna äro tvååriga. En yttre norm för detta program är för öfrigt liksom vid matoritetsexamen, att eleven i alla händelser uppnår ett minimum af point-antal och går derutöfver så långt hans krafter förmå. Det är således möjligt att den ene har fem undervisningstinmar om dagen, kanske några dagar sex, medan den andre blott har fyra. Att vidare inlåta sig i detaljer vore ändamål!slöst och vi lemna derföre här vårt förslag till benäget ombepröfvande. Hvad vi här nedan komma att anföra innefattar mera en indirekt rekommendation än ett försvar för detsamma. 1) Äfven om man ej vill inskränka det nu vanliga timtalet låter förändringen i hufvudsaken genomföra sig, blott man anställer några repetitörer. rt a a nen AN Na vä 0

2 januari 1871, sida 3

Thumbnail