nödiga och nyttiga företag, som åsyfta dess invånare3 helsa, trefnad och välbefinnande. Skul!e någon verkligen vilja förklara dem för slösare, som ej så vilja förfara? Och hvilka äro de stora företag, man förmenar hafva så i grunden rninerat staden? Svaret blir man vanligen skyldig. På sin höjd yttras nägra fördömelsens ord öfver sammanbindningsbanan och Ladugårdslandsviken. Hvad det förra arbetet beträffar, återstår ännu att utre da, hvad det kostat staden, hvilket sannerligen icke går till de fabulösa summor, som i detta afseende höras man och man emellan, och i alla händelser måste man, hvilken åsigt man än må hysa om detta företag, sanningen likmätigt erkänna, att stadsfullmäktige gjorde sig till tolk för en allmän opinion hos stadens invånare, då de gåfvo sitt medgifvande till denna fråga. Beträffande åter arbetet vid Ladugårdslandsviken glömmer man erna två väsentliga omständigheter. Den ena är ep, att detta arbete är en oundviklig följd af våra förfäders underlåtenhet att bibehålla och förbättra vattenförbindelsen mellan Brunnsviken och Saltsjön. Den andra väsendtliga omständigheten: är den, att staden icke är i åtnjutande af sina inkomster af afgifter å sjöfarten annat än under förutsättning att den använder dessa inkomster till sjöfartens underlättande.