R. W. Thomsons ångvagnar mod bjulringar af vulkanigerad kautschuk Beträffande ifrågavarande ångvagnar, hvilk på senare tiden väckt så stor uppmärksam het äfven i vårt land, yttrar öfverintendette för maskindepartementet i Woolwich, hr Joh inderson, i en till engelska parlamentet af gifvea rapport, daterad kongl. arsenalen de 8 April 1870, bland annat följande: I enlighet med det uppdrag som blifvi mig lemnadt, har jag på det noggrannast undersökt de af br R. W. Thomson kon. struerade landsvägsångvagnar, låtit dem verk. ställa en mängd experiment under de mes egynnsamma förhållanden, sett dem fort. skaffa oerhörda tyngder, och har jag kom. mit till den öfvertygelsen, att frågan om ånfans användande såsom dragkraft på vanliga landsvägar numera kan anses vara fallkomligen löst, och att begagnandet af vulkaniserad keutschuk till bjulringar å ångvagnar är att betrakta snarare som en upptäckt än som en uppfinning och en sak som kommer att öppna ett helt och hållet nytt fält inom trunsportoch kommunikationsväsendet. Dessa ångvagnar användas nu dagligen i Leith för transport till hamnen och jernvägsstationerna af ångfartygspannor (vägande ända till 600 centner), propellrar, lokomotiVer och andra tunga pjeser, och detta utan 20insta olägenhet för trafiken på gatorna. — En ångvagn om 6 hästars kraft har under 7 månaders tid gått emellan Aberdeen och qvarnarna vid Kettock, ett afstånd af en half svensk mil, hvilken väg tillryggalägges på. en timme, Ungefär hältten af vägen är mycket smal och krokig samt har backar med Intningar af 1 på 9 till I på 8, och uppföre dessa backar drager ångaren, som sjelf väger 144 centner, en last af 240 centner. Man kan lättare förstå hvad en lutnjag af 1 på 8 vill säga, om man besinnar att på vägen öfver Alperna genom Simplon ej finnas brantare backar än 1 på 13. Denna vagn har redan gått öfver 400 svenska mil och transporterat cirka 200,000 centner gods. Ångare, dragande omnibusvagnar, gå genom Edinburg uppföre den långa backen från Leith samt genom de brantaste gatorna i staden utan någon svårighet och med en, fart af 1!4 till 1!2 svensk mil i timmen. Ångvagnarne hafva äfven gått uppföre backar, hvilka varit så hala genom is och snö, att hästar med största svårighet kunnat komma uppföre desamma. Äfven för landtbraket hafva dessa ångvagnar visat sig vara särdeles ändamålsenliga, då de elastiska kautschukhjulringarne orsaka att vagnarna kunna gå öfver lös mark utan att sjunka ned. Af allt detta framgår att ifrågavarande Angvagnar kuona anses vara fullt praktiska, och är det otvifvelaktigt att desamma komma att göra det allmänna en oberäknelig nytta. Det fägpar oss derför att kunna meddela, att en af Thomsons ängvagnar nyligen ankommit till Sverige och att profresa sistlidne onsdag företogs med denna vagn från Upsala till Waksala kyrka och tillbaka till staden. Ångvagnen drog en med passagerare fullsatt omnibus och motsvarade follkomligt de förväntningar man gjort, sig om densamma.