Somlige talare ansågo, att ett lika förhållande egde rum i 7:de klassen, hufvudsakligen i följd af den nära förestående afgångsexamen, under det att andra angåfvo såsom sin erfarenhet, att ansträngningen i denna klass var mindre, hvilket till större delen hade sin orsak i föreskriften om det s. k. månadslofvet, som en och annan önskade få utsträckt till 6:te klassen. Flere talare trodde, att undervisniogens förläggande på förmiddagarna äfven bidroge att framkalla öfveransträngning. Skadligt inverkade mången gäng, enligt någras mening, bemödandet ätt komma alltför fort framåt i läroverket, ett bemödande. hvilket mälsmän ofta framkallade eller uppmuntrade. Dessutom anftördes mängden af ämnen, som samtidigt föredroges, såsom föranledande öfveransträngning. e För öfrigt framhölls, att oberoende af skolarbetet funnes flere omständigheter, som bidroge att försvaga ynglingarnes helsa och således göra dem lätt utsatta för öfveransträngning. Sådana vore otjenliga bostäder, otillräcklig och olämplig föda, något, hvaraf isynnerhet fattiga ynglingar lede, nödvändigheten för de medellösa att uppehålla sig genom enskild handledning af yngre kamrater, veklig uppfostran, sjeltbefläckelse m m. ) PT.)