Frakterna, som i början af året voro från Hernösands distrikt, hvarifrån största import eger rum 60 5 proc. pr Pbg. Std., betaltes ännu den? dennes till Honfleur och den 6 till Havre samma pris. Högre frakt än 62 5 proc. hafva v ännu ej hört omnämnas till Honfleur, fastän mar först begärt 66 och sedan 65, allt med 5 proc. — Från Riga har man i dessa dagar slutat till 65 5 proc. mot 64 5 proc. förlidet år, och : år tillbjöd man oss i Göteborg från Nordmaling till Honfleur fartyg till 65 5 proc., hvilket afslogs, i dag i London från Sundsvalls distrikt 63 5 proc. till Havre och Honfleur. Tillåt oss att fästa uppmärksamheten på ett missbruk, som i några år egt rum. Då man från södra Sverige och Norge betalar samma frakt till Honfleur som till Havre för fartyg under 15 engelska fots djupgående och då franska och engelska fartyg, af hvilka ett mycket större antal än svenska och norska freqventera vår hamn, hafva samma och stundom lägre frakt till Honfleur än till Havre, så begäres för de svenska, men isynnerhet för de norska 1 å 2 mera pr Pbg. Std. från Norrbotten och Östersjön, som om hamnen förändrat sitt läge, när fartygen komma derifrån. Under loppet af 1869 anlände, utom mindre fartyg, 31 på 4 mötres 50 centimetres (eller 14 fot g tum eng. mått djupgående) 49 från 4 metres 60 centim. till 5 metr. 10 centim. (15 fot 1 tum till 16 fot 8; tum eng. mått), och då hamnen har 3 flytande dockor och de senare åren haft muddermaskin, hvarmed de rengöras, då omkostnaderna äro något mindre än i Havre och expeditionen sker fortare, så finnes ingen orsak att betala hvarken högre frakt eller assuranspremie från Norrbotten och Östersjön hit än till Havre, och detta eger ej heller rum hvarken i Frankrike eller England för fartyg, som ej ligga öfver 15 fot djupt. Telegram från hrr F. Schmid Gross komp. (G. W. Heymanws efterträdare.) (Meddeladt af hr William Graf.) RIO JANEIRO den 7 April 1870. Med franska ångfartyget Gironde. :