Andra karnåmaren. Ta IBA sammanträde äfvensom slutet af förmiddagsplenum upptogs af öfverläggningen om kammarens tillfälliga utskotts n:r 1 utlätande nr4, Tog förslag i anledning af hr A. Rundbäcks molion om förändrad plan för undervisningens meddelande vid elementarläroverkea. Utskottets förslag lydde sålunda: A) att undervisningen vid rikets elementarlärobred måtte ordnas i enlighet med följande grundsatser: 1:0. Att studiet af främmande språk i elementarläroverkets fem första klasser inskränkes derhän, att blott tvenne sådana i dem läsas, nemliför från första klassen ett lefvande språk, som ör vara obligatoriskt för alla, och från tredie klassen derjemte latin på den klassiska och ett nytt lefvande språk på den reala linien; samt att studiet af öfriga främmande språk uppskjutes till gymnasialafdelningen. 2:0 Att i sammanhang härmed lärokurserna, såväl i sin helhet som för hvarje klass, bestämmas i passande förhållande till den tid, hvarje läroämne får åt sig anslagen. 3:0 Att, sedan undervisningen i elementarläroverkets fem första klasser sålunda kan blifva för begge linierna gemensam i alla ämnen, utom i ett främmande språk, densamma så ordnas, att hela lärokursew för dessa klasser kommer att utgöra ett, såvidt möjligt, afslutadt helt. 4:0 Att efter slutad lärokurs i femte klassen särskild afgångspröfning med lärjungarne anstälJes, och att det dervid afgifna betyget berättigar lärjunge, som blifvit godkänd i alla ämnen, till inträde på vederbörande bildningslinies gymnasialafdelning. 5:o Att de begge bildningslinierna på gymnasialafdelningen, eller från och med sjette klassen, i den mån förhållandena medgifva, helt och hållet åtskiljas och förläggas till olika läroverk. 6:0 Att, i sammanhang härmed, lärokursen för reala linien på gymnasialafdelningen inuskränkes till tvenne eller högst trenne ettåriga klasser; samt, ifall riksdagen godkänner hvad sålunda blifvit föreslaget, B) att riksdagen må i skrifvelse anhålla, att K. M:t täcktes draga nödiga. åtgärder för undervisningens ordnande vid rikets elementarläroverk i öfverensstämmelse med förenämnda allmänna grundsatser. Hr Ribhing ansåg, att ehuru detta förslag vore ojemförligt bättre än dem, som vid de senaste riksdagarne blifvit framställda rörande denna fråga, och ehuru flere delar såväl deruti som i motionärens framställning vore förtjenstfölla, så borde man likväl icke bifalla. detsamma -redan derför, att man kunde förutse att förändringar deri snart skulle bli behöfliga. En omständighet vände sig tal., isynnerhet emot, nemligen att motionären grundat hela sin framställning på det sväfvande i uttrycket allmänt medborgerlig bildning. Om dermed skulle menas den insigt som bör egas af alla medborgare, så anmärkte tal. att, så nödvändig denna bildning ock måade vara, det likväl funnes en annan insigt, nemligen yrkesskickligheten, som icke heller finge förbises. Om eleverna i en skola för handtverkare blott finge lära sig det,som vore nödvändigt för hvarje handtverkare, men icke något enda handtverk, så dugde de till ingenting vid skoltidens slut, utan nödgades kanske, såsom eleverna vid ett slags skolor, som för åtskilliga r sedan funnos i vissa städer, afvande vid allt sJags kroppsligt arbete som de voro, gifva sig till