en, som vågat minsta detaljanmärkning mot det sätt, hvarpå systeinet jär var tillämpadt. Måhända ör det köpten frnesson obekant, ätt man sökt i svenska folkets föreställning på det innerligaste förbinda alla detaljer af våra nu egande monitorer med hans namn, och likasom ställa Asii alla, ined aila deras delat, tndör skölden af hans rättmätiga rykte. Det har derföre varit något, som hos den stora allmänheten väckt en ännu större och ännu mindre behaglig; öfverraskning än plåtatnes fehöimskjutning, och detta är: att de nu af J. Ericsson sjelf helt öppet förklaras för blott provisionella,. Många beklaga naturligtvis, att denna förklaring icke kunnat tidigare afgifvas. Jök trö ätt, ihed det stera veh berältigade inflytande J. Erics5008 utsago eger och med den aktning, som så välförtjent omgifver hans frejdade namn, skulle statsmakterna helt visst alltid varit redobognar att på hans uppmaning förse våra mvynitortorn med bättre skydd, äfven om nödig materiel dertill skulle behöft från utlandet införskrifvas, hvilket dock, såsom vår i Sverige qvarvarande, snillrike och högt änsedde konstruktör kapten Carlsund nys: offentligen förklarat, icke bort Vara händelsen. Man frågar sig isynnerhet, hvarför icke åtminstone för monitorn n:r 4 afsågs en mera eng gripande förändring än den sö vid Finspongs-försöken Senast visade sig otillräcklig, daktadt plåtarnes utmärkta beskaffenhet? Det andra afseendet, i hvilket min ärade landsmans uppfattning icke är fullt riktig, är att man i detta sällskap sskille hafva fördömt sjelfva mönitössyåterhet, derföre att en skottafia, sammänsatt af tunna plåtar, blifvit genomskjuten. Jag bestrider för min del, att jag öfver systemet i och för sig uttalat någon förkastelsedom; Tvärtoii aiser jag fartyg af sådan kostnad och allmän beskaftenhet, som våra monitorer; vara mycket lämpligt till vårt hamnoch skärgårdsförsvar, ): och detta till och med oaktadt derös rnligal fart och andra möjliga detaljbrister, af hvilka en del sännolikt äro oskiljaktiga från. alla nya fartygsarter och former. Det är min uppriktiga önskan, att se hvarje grundad anledning till anmärkning, hvarje berättigad farhåga aflägsnad och sålunda sjelfva systemets fördelar fullt uppskattade, som förledt mig att här höja min röst, Jag hoppas alt, efter denna öppna förklaring, atminstone mina afsigter ej längre skola kunna misstydas af någon. Men nu till hufvudfrågan. Vår snillrike landsman J. Ericssons rikal erfarenhet och stora förtjenster gifva hohbin otvifvelaktiga rättigheter. Det gifves dock en erfarenhet, som bör gälla ännu mera än hans, och detta är alla tiders samlade erfarenhet. Denna talar högt om det menskliga snillets otillräcklighet att framkalla något :å fullkomligt i teknisk vägs att det för alla tider kan våra gällande; och den erinrar äfven om framsteg, hvilka rastlöst fortgått och fortgå slägte efter slägte. Det är väl älltså ingalunda att föregripa sig på vår utmärkte landsmats Störhet eller att underkänna hans lysande egenskaper, om man skulle våga hysa en sjelfständig tanke eller uttala sig om möjligheter vid sidan om den ståndpunkt, han en gång intog? . oo Det skötttafor, hvilka egde våra nuvarande inömtor-torns sammansättning, äro gång efter annan genomskjutna af de nya svenska spetskulorna. Det vertikala tornet betingar alltså ej hödvändigtvis och alltid det fullkomligaste försvarsfartyg, söm kan konstruerasn, utån, såsom ock, helt, naturligt år; Get för deua enz dast under vissa vilkor. Då skyddet blifver för svagt, måste det förstärkas, och det är endast angående sättet att härvid gå till väga, man förnuftigtvis kan vara. At skilda meningar. Kaptet Pritisoh sager sig bestämdt förmena, att samma skott, som vid Finspong genomträngt den svaga taflan (11 st. entums plåtar eller 6 å 7 st. tvåtums), skulle varit vanmäktiga mot en solid plåt af mjukt valsadt jern vch ab sådan tjöcklok; son på mr Hecds kyaste torifartyg i England, d. v, sö verktum. Han förk arar att, om man till en dylik plåt lägger de fem inte lagren af de n; v. tornplåtarne, så erhålles en fjortoh tums tornvägg eller det starkäste pansar, som ännu tlitvit å fartyg anbragt. Jag antager att så blifver: förhållandet, och vill derföre icke nu fästa mig vid att det förekommer mig och. mången annan såsom borde större styrka vinnas, om de tunnare plåtarne sattes ytterst och de tjockare innerst, till stöd för de förra samt till värn, sedan projektilens kraft redan blifvit något minskad. Men jag beder blott att få fråga: är väl säkerheten i alla fall så stor, att det ej kan vara skäl låta den af egna eller andras försök ytterligare bestyrkas, innan man nedlägger nya betydliga kostnader på dessa torn, hvilka redan såsom provisionella kostat de Förenade rikena så dryga enniogar? Hvad är vidare skälet att stanna just vid dylika 14 tums tornväggar? Kan man ej frukta, att snart nog 18 till 20 verktum skola erfordras samt i sin ordning blifva otillräckliga. En sådan känsla tränger sig ovilkorligen på dem, hvilka vid Finspongsförsöken varit närvarande, men ingen skall i sanning mera glädjas än jag, om hvarje farhåga i detta hänseende visade sig ogrundad, och om de vertikala cylindertornen lemnade fullt tillräckligt skydd under närmsta framtid. z SMS SEIRUD VEMS UARGR MEPORLTER ACTUREIISFIR ATEA mot Emellertid fruktar jag, att kapten Ericsson icke blifvit fullkomligt nöjaktigt underrättad om den oerhörda verkan, våra svenska spetskulor, afskjutna ur refflade kanoner, åstadkomma, och hvilken. verkan kan anses rätt betydligt föröka kanonens stridsvärde. Jemförelseförsöken vid Finspong mellan 15-tums Rodmans slätborrade och 24 c:m refflade bakladdningskanoner utföllo, enligt sakkunniges åsigt, otvetydigt till de senares fördel, både med afseende. på träffsäkerhet och verkan. Det är just vår svenska spetskulas fruktansvärda förstörelsekraft. bevitnad både i och utom vårt land, som för den svenska: allmänheten blottat hela vidden af den fara, för hvilken systemets hjerna, hjerta och lungor verkligen äro utsatta, ej blott på våra nuvarande monitorer utan å alla andra fartyg, försedda med vertikala torn, hvilka hittills mig veterligen blifvit färdigbyggda och pröfvade. —mo ee HALO RT EF i LR