Article Image
dande vidare må af staten anläggas och trafikeras; 2:0) att likväl — då de förut ifrågasatta östra och norra banorna dels pega en för statens ändamål allmännare betydelse, dels Ocktigen kunna sägas hafva varit i viss mån utlofvade; samt fördenskull tuera än öfriga bibanor vara berattigade till och erfordra ett större statsbidrag — de bolag, som för byggande af nämnda banor bildas, må erhålla ett statsbidrag af-50 proc: af anläggningskostnaden, med rättighet att utfärda obligationer, dock utan: statens garanti för det belopp, som icke genom aktieteckning eller på annat sätt kan fyllas, med skyldighet för sagde bolag att underkasta sig alla de kontroller med afseende å byggande och trafikerande, som K. M:t och riksdagen kan komma att föreskrifva, äfvensom att utan ersättning besörja transporter af trupper och krigsmateriel, postoch statstelegrammer samt att, när den behållna trafikinkomsten öfverstiger 6 procent af bolagets tillskott. till statsverket öfverlemna hvarje tillökning i sagde inkomst, ända -till dess att staten äfven erhåller 6 procent. af dess bidrag, hvarefter bolaget ensamt tillgodonrjuter derutöfver uppkommande behållning; egande K. Mit, för ernående af koutroll att i direktionen tillsätta er ledamot, som skall vara ordförande, samt utse en revisor vid den årliga granskningen af bolagets TökonA kan 3:0) alla öfriga banor med statsbidrag skola hädanefter byggas smalspåriga, börande — af dessa — jernvägsanläggnin gar norr om Falu—Gefle-banan erhålla äfvenledes hälften af anläggningskostnaden i statsbidrag, men öfrige endast er tredjedel; skolande föröfrigt samtliga dessa smalspåriga banor vara underkastade samma vilkor och kontroller, som de.i andra punkten omförmälda. SEEDS EN

1 mars 1870, sida 4

Thumbnail