Några ord om Servall4-banans politiska och strategiska betydelse. Förberedes ett anfall emot Sveriges östra kust måste vårt fosterland koncentrera sina hufvudsakliga stridskrafter så att de i främ. sta rummet skydda sjelfva bröstet af landet, Upland och Södermanland med hufvudstaden emellan sig, samt, att de lätt och hastigt kunna föras till Östergötland, men för att sålunda kunna koncentreras på Sveriges mellersta ostkust måste de hafva hastiga och säkra förbindelsevägar med det inre af landet. För att skyäda Upland och Södermanland måste vår hufvudstyrka så uppställas, att den med största möjliga hastighet kan kastas mot de landstigningsställen i Södermaänland och Upland, som äro de fördelaktigaste för fienden. De närmaste till Stockholm och för oss farligaste äro i Södermanland: Wittsåg och Nynäs på Södertörns ostkust samt Sjöberg, Tullgarn, och Trosa vid Nödertelge-leden; i Upland: Östanå och Norrtelge på Roslagskusten. Erstavik är visserligen det närmaste landstigningsstället söder om — och Margretelund vid Trälhafvet norr om — Stockholm; men det förra har inskränkt och obeqväm utskeppningsplats och kan lätteligen från Stockholm bevakas, det senare åter ligger för nära Waxholms fästning, hvarifrån fiendsn kan oroas, för att af honom väljas till utgångspunkter för ett större förberedt, af oss förutsedt , anfall. . För att hastigt kunna kasta sig mot Wittsåg, Nynäs, Sjöberg eller Tullgarn och Trosa måste svenska hären stå i Södertörn längs utmed och öster om jernvägen mellan Stockholm och Södertelge med framskjutna förPoster på Nyköpings-vägen mot Trosa. I denna ställning kan den förmedelst jernvägen genom Stockholm lätt kastas mot Roslagskusten och förmedelst den öfver Katrineholm mot Kolmords-passen och Östergötland, äfvenså skyddar den jernvägen på andra sidan om Södertelge, der den är i så hög grad blottstäld. Lyckas dock ej svenska hären, sålunda uppstäld, att förhindra en landstigning på närmaste kusten söder om Stockholm och måste den öfvergifva Södertelge och södra stambanans skyddande, så blifver det dess första pligt, hvilket äfven är det för fienden ofördelaktigaste, att draga sig emot hufvudstaden och i det längsta försvara densamma i de flera positioner, som finnas i närheten af och söder om Stockholm. Men för att svenska hären skall kunna göra detta med full trygghet måste den ega norr om Mälaren en hastig och emot hvarje fiendtlig diversion fullt säker förbindelseväg med det inre af landet, på hvilken undsättning säväl i trupper som förnödenheter lätt och skyndsamt kunna tillföras. En sådan väg blitver jernvägen öfver Sevalla tortsatt till Köping. en är fullt säker för hvarje fiendtlig diversion, för det första derföre att den går bakom Edsviken och aftager inåt landet genast vid denna viks xiorra ända; för det andra derföre att dep kommer att ligga bakom en utomordentligt stark strategisk position, bestående af de trenne smala passen emellan Edsvikea och Norrviken, Norrviken och Edsjön, Edsjön och Mälarens Upsala-led. Dessa Pass, hvilket en flyktig blick på kartan straxt tillkännagifver, ligga bredvid hvarandra i rak sträckning och nordnordvestlig riktning från Edsviken. Det första och till Stockholm närmaste passet eller det emellan Edsviken och Norrviken är endast 2000 alnar bredt, till större delen stängdt af en naturlig jordvall, som lätt kan förvandlas till bröstvärn och beherrskadt af Tunberget som ligger vid dess bortesta ändpunkt och från hvilket framför liggande trakt fullt beherrskas. Det andra passet eller det emellan Norrviken och Edsjön är 3000 alnar bredt, genomskuret af en bäck eller mindre graf, som förenar Edsjön med Norrviken och beherrskadt af flera mindre höjder hitom denna graf. Det tredje Passet eller det emellan Edsjön och Mälaren är knappast 2000 alnar bredt och utgöres af en dalgång, beherrskad af bakomliggande, svårtillgängliga bergsoch skogstrakt, som vid ett anfall lätt kan förhuggas. Slutligen och för det tredje har fienden till denna Pposition, till hvars midt Upsala-banan går, från Östanå 4 mil och från Margretelund 3 mil, en väglängd, hvars tillryggaläggande fordrar vida längre tid än den som för oss erfordras att på jernväg till och med ända från Södertelge i tillräcklig styrka samlas bakom positionen emot en fiendilig diversion. .Landstiger fienden åter norr om Stockholm på Roslagskusten, så är det omöjligt för honom att med någon större styrka marschera Rå Upsala och intränga i det bakom Mälare. eden liggande landet, ty han kan icke lemna svenska hufvudhären omkring Stockholm emellan sig och sitt landstigningsställe samt ; i flanken på sin förbindelseväg med hafvet och sin reträttväg. Fienden måste således i första hand vända sig mot Stockholm, men å hans anmarschväg möter honom svenska ären, uppstäld i de trenne passen emellan Edsviken och Mälaren, hvilka pass naturligtvis blifvit så starkt som möjligt fältbefästade. Det blifver svårt för fienden att tränga sig fram igenom denna för oss så högst fördelaktiga försvarslinie, bakom hvilken vi icke behöfva ängslas, äfven om jernvägen vid Södertelge af en fiendtlig diversion blir upprifven, ty vi hafva våra förbindelser med det inre at landet fria förmedelst jern1 vägen från Stockholm öfver Sevalla, I hänr bostensmessssvvvvvJJJVVJV SSE