har tan. VM NBV KUILGIC BSJOVAS Ulll DLOCKholm erhållas. Enligt af hamnkaptenen v. Sydow verkstäld uppmätning hafva de särskilda vesteroch söderut från Stockholm ledande segellederna för större fartyg följande längder i fjerdedels geosrafiska mil beräknade, nemligen: rån Kastellholmen till Dalarö . Hufvudskär... Jernholmssund 59 Danzigergatt.. 66 Landsort ...... 73 Riddarholmen Landsort genom SödertelST RE BR oa Wisby genom Södertelje kaDAL nsvnsever vd 119 Genom Upptagende af en segelled genom Baggensstäket skulle väglängden emellan ofvannämnda ställen i betydlig mån förkortas och komma att FA Från Kastellholmen till Dalarö allenast 22 qvartmil, Hufvudskär allenast............ 33 o Jernholmssund frn dnr BM Danzigergatt allenast pen sven 44 ov Landsort alle. Nast oss HE Riddarholmen Wisby allenast 111 — Häraf framgår, att vägen till Dalarö genom Baggensstäket blefve endast hälften mot den för större fartyg nu brukliga genom Waxholmssundet; att segelleden till Hufvudskär, Jernholmssund, Danzigergatt och Landsort blefve 22 qvartmil kortare, än genom Waxholmssundet, samt att afståndet till Wisby blefve 8 qvartmil kortare, än den nuvarande genaste vägen genom ag kanal, och blefve vägen till Sandhamn ungefär lika lång, antingen man valde segelleden förbi Waxholm eller fönom Baggensstäket. Den minskning i utgifter ör sjöfarten, som derigenom skulle kunna åstadkommas, blefve naturligtvis högst betydlig. hvartill ej minst den omständigheten skulle bidraga, att de seglande bereddes fördelen att nästan med en och samma vind kunna passera vägen från öppna hafvet till Lilla Värtan. Under frågans behandling har, enligt hvad förut blifvit omförmäldt, för åstadkommande af en dylik farled tvenne förslag blifvit väckta, antingen att Zppmuddra den förut varande, af mindre ångfartyg och farkoster begagnade farleden genom Baggensstäket eller ock att förena Baggensfjärden och den del af Lilla Värtan, som kallas Lännerstaviken, genom att upptaga en kanal öfver ett å södra sidan om Baggensstäket befintligt näs, det så kallade Morana Edet. För att erhålla tillförlitlig kännedom, huruvida med hänsigt till de förändringar i arbetskostnad och arbetsmetoder samt andra förhållanden, som möjligen kun nat inträffa efter den tid, då ofvanberörda kostnadsförslag upprättades, någon minskning i de beräknade kostnaderna för hvartdera förslagets utförande kunde åvägabringas, bar drätselnämnden genom skrifvelse d. 8 sistl. Augusti anmodat öfverstelöjtnanten Leijonancker att i detta hänseende afgifva yttrande. Till svar härå har nämnden från hr öfverstelöjtnanten fått emottaga en skrifvelse, deruti han i afseende å förslaget om Baggensstäkets upprensning antagit, att med nu gällande pris kostnaderna derför kunde reduceras till 380,000 rdr för ett djup af af 18 fot och till 340,000 rdr för ett djup af 16 fot, deruti dock icke inberäknad ersättningen för Skuru bro, och att arbetet skulle kunna verkställas på två år; att kostnadssumman för det andra förslagets utförande borde kunna nedsättas till 1,560,000 rdr, förutom ersättnipgen för Skuru bro, samt att detta arbete endast, med stor ansträngning kunde utföras under en tid af trenne år. ihuru genom att anlägga en kanal genom det så kallade Morana Edet de fördelar vunnes, att farleden blefve rakare och således lättare att med seglande fartyg befara, att densamma i dess helhet blefve 5000 å 6000 fot kortare än genom Bagfordaket samt att sjöfarten derigenom icke beöfde afstängas under den tid arbetet påginge, anser likväl nämnden dessa fördelar icke motsvara den betydliga skilnaden i kostnaden för de särskilda förslagens utförande, hvilken skilnad utgör mer än 1,000,000 rdr, och torde i allt fall förHaget om upprensning af Baggensstäket vara det enda, som med någon utsigt till framgång kan till verkställighet ifrågasättas. För att likväl den föreslagna farleden genom Baggensstäket må fullkomligt uppfylla det dermed afsedda ändamålet, måste farleden upptagas till det djup, att densamma kan begagnas af alla de fartyg, jemväl de största, som för närvarande besöka Stockholms hamn; hvarförutan vid ett sådant RA som detta man äfven måste taga i betraktande kommande tiders behof. Då det visat sig, att på de senare åren Stockholms hamn besökts af fartyg med allt större drägtighet, så att det redan nu icke är ovanligt, att fartygen ligga 20 fot djupt, har nämnden antagit, att det minsta djup, som för den föreslagna farleden bör ifrågakomma, är 20 fot, samt att kanalen bör hafva en sådan bottenbredd, att större fartyg kunna obehindradt mötas; och nämnden bestyrkes desto mera i denna sin åsigt, som enligt de upplysningar, hvilka inom nämnden blifvit meddelade, den tillökning i kostnaden, som af kanalens fördjupning till 20 fot blefve en följd, skulle, derest doseringen af kanalens sidor sålunda utsträckas nedåt, att kanalens bottenbredd minskas från 50 till 44 fot, kunna beräknas till endast omkring 50,000 rår, ett obetydligt belopp i förhållande till de fördelar, som derigenom vunnes. Ehuru upptagande af en genare och beqvämare väg till hufvudstaden, hvilken tillika har en så framstående betydelse såsom handelsoch förbrukningsort, måste blifva till fördel för hela landet, hvilken NV jemväl rikets ständer i deras skrifvelse till K. M:t af den 16 Sept. 1858 uttalat, torde det dock vara att befara, att statsanslag till arbetets utförande icke skall erhållas med mindre, hufvudstaden i någon mån deltager i kostnaden, och drätselnämnden anser derför nödigt, att staden erbjuder ett bidrag till arbetets utförande. I fråga om beloppet af detta bidrag måste komma under öfvervägande, huruvida detsamma bör återäldas till staden genom afgifter å den genom kanalen ående trafik, eller om staden skall lemna ett visst belopp utan anspråk på att erhålla nåon direkt ersättning derför. Drätselvämnden får ör sin del förorda det senare alternativet såväl derför, att sjöfarten vid en sådan farled, som den ifrågavarande, bör lemnas fri och obehindrad, som ock af det skäl, att företaget i sådan händelse torde hafva större utsigt att komma till verkställighet. ; Gillas denna nämndens uppfattning, så torde bidraget skäligen böra bestämmas till 150,000 rdr rmt. På grund af hvad sålunda blifvit anfördt, får drätselnämnden hemställa, att stadsfollmäktige med tillkännagifvande, att staden är villig att för ändamålet bidraga med ett belopp af 150,000 rdr, måtte hos K. M:t göra underdånig framställning derom, att upprensning af Baggensstäket till ett djup af 20 fot under Saltsjöns lägsta vattenyta samt med sådan bottenbredd, att större fartyg kunna obehindradt mötas, och ej understigande 44 fot, måtte med användande af Stockholms stads omförmälda bidrag och i öfrigt på statens bekostnad varda, så fort ske kan, utförd. ET en Kf en IR I I Jä EJ MR Pr Ru bet för I Beredningsutskottet delar fullkomligt drätselnämndens uppfattning angående den stora vigten af denna fråga samt instämmer äfven med nämnden deri, att Baggensstäkets upprensning bör föredragas framför upptagande af en kanal öfver Morana Edet. Likaså anser utskottet afseendet ej mindre på nuvarande förhållanden än. ap ond dan. näve oats et 0 HH BLOM mUN