— Musik. Dramatiska teaterns uppförande af Rossinis Messe Solennelle innebar åt denna tondikt med afseende på återgifvandet blott den förkofran att tenorpartiet nu af hr Lundqvist gafs med större framgång och förtjenst än under föregående representationer af arbetet. Fröken Memsen, som öfvertagit fru Rubens uppgift, utförde särdeles de begge altariorna på ett högst berömvärdt sätt, om hon än hvad beträffar stämningens djup och innerlighet ej fullt uppnådde sin företrädarinna i partiet. Ett och annat solonummer vittnade för öfrigt om en ej alldeles god disposition, hvartill lokalens olämplighet såsom musikrum i sin mån torde hafva bidragit, och körerna lemnade åtskilligt öfrigt att önska. Ahörarnes antal var synnerligen ringa. Den första populära qvartettmatingen för kammarmusik gafs i går i Berns salong af hrr Meyer, Gellrich, Carstensen och Meissner med såväl till korrekthet som nyansering alltid godt, någon gång utsökt, samspel, hvars finesser emellertid i en mindre lokal måhända skulle hafva gjort sig ännu lyckligare gällande. Programmet upptog en af Haydns yppersta qvartetter, hvari den vördnadsvärde mästaren i allo följt de lagar han sjelf stiftat för denna branch, och hvilkas anseende ännu, trots tiden, är i det väsentliga upprätthållet, samt vidare en af de qvartetter, hvilka Beethoven ullegnat sin gynnare och vän furst Basumoffskij, och som med sitt melodiskt gripande adagio samt scherzons skiftande humor på det lifligaste anslog åhörarne, . Vi vilja hoppas att dessas jemförelsevis mindre betydliga antal icke måtte afskräcka konsertgifvarne från att fortgå på den bana de härmed sig. till så mycken utmärkelse beträdde.