(Insändt.) Ytterligare om vågumgälder, mätarepengar och trafikbetungande. I ett af oss nyligen berördt ämne af hög vigt har en insändare begärt rum för nedanstående uppmaning: Af tidningarne synes, att man i Göteborg funnit sig böra vidtaga åtgärder för att minska omkostnaderna vid jern-exporten. Har man i Stockholm varit betänkt på något dylikt och tagit i öfvervägande alla andra omkostnader, som bär betuuga handeln? Efter hvad vi erfarit, lärer just nu en ny taxa för alla dylika utgifter vara under arbete. Eget nog lär man likväl ej sökt dervid inhemta deras åsigter, hvilkas erfarenhet torde bäst kunna bedöma de förändringar, hvaraf vi äro i behof. Många föråldrade författningar finnas dock ännu gällande, som ganska hårdt betunga vår handel. i vilja blott t. ex. anföra, att för hvarje tunna spanmål, som kommer till Stockholm, t. o. m. från inhemsk ort, måste mätarepenningar betaJag, antingen den mätes eller ej; likaså vindragarafgift för våtvaror m. m. Vågpengar för varor, som tullbehandlas, betalag i Stockholm med 30 öre pr certner och 4 pros. tillägg för räkningsförande,, i Göteborg endast 25 öre pr centner 0. 8. Vy. Det är visserligen sannt, att Stockholms stad behöfver stora inkomster till bestridande af sina mångfaldiga utgifter; vi tro dock det vara oklokt att förskaffa sig sådana genom att pressa ut dem af handeln och trafiken. Det talas så mycket om att Stockholm går tillbaka såsom handelsplats och vi troäfvenatt detta till någon del verkligen är fallet, men ej bör man med fullt medvetande bidraga till detta sorgliga resultat. 1 längden torde det vara handeln, som gör en stad rik och mäktig att bära sina bördor. Stockholms stadsfullmäktige, bland hvilka numera räknas köpmän, borde betänka att ju mera afgifter som läggas på handeln, ju mindre inkomster skall staden i en framtid erhålla derifrån. Handeln är en ömtålig planta — den tål ej hinder och den söker sig dit, der den fritt och otvunget kan utveckla sig. Också göra andra städer allt hvad möjligt är, både genom lättnader och t. o. m. genom premier, att draga handel och rörelse till sig. vi tillåta oss derför föreslå, att, innan vederbörande bestämma nya taxor för våg, jernväg, m. fl. afgifter, desamma måtte höra sådana personer, som af egen erfarenhet känna dessa saker, och vi uppmana hufvudstadens köpmän att i tid söka bevaka sitt intresse, som, i stort sedt, fullkomligt sammanfaller med Stockholms allänna bästa. månna Stockholmsbo.