af andra frågan eller den rörande Frövi—Falubanan. Först upplästes af hr ordföranden en till honom från landshöfdingen i Örebro län anländ skri; velse, dels meddelande den upplysning, att Frövi —Falu-banan inom provinsen Nerike eger många och stora sympatier, och dels innehållande det uttalande, att han skulle anse det välbetänkt och lyckligt, om mötet ville besluta att anhålla, det K. M:t täcktes låta närmare undersöka denna sträckning och derefter taga i nådigt öfvervä gande, huruvida framställning till riksdagen för anans utförande bör ifrågakomma. Vidare upplästes en till mötet från kapten L Nordenfelt ankommen skrifvelse, innefattande er vederläggning af innehållet i en uti Aftonbladet för den 15 dennes införd artikel om Bergslags Or och Frövi—Falu-banan, undertecknad Ter ius. Ordet begärdes härefter af öfverstelöjtnanter W. Wirgin, som, efter att i ett såkrikt föredrag hafva skildrat betydelsen af Frövi—Falu-banan uppmanade mötet att till K. M:t ingå med en un derdånig anhållan om, att en undersökning rö rande denna jernvägslinie måtte företagas. I sam ma syfte yttrade sig äfven hr H. Ericsson och apotekaren Blomberg, hvaremot häradshöfdinger roomå förklarade sig för sin del icke vilja bi träda ett dylikt förslag. Då ingen talare vidare anmälde sig, förklarades diskussionen slutad äfven i denna fråga. På af hr ordföranden framställd proposition beslöt mötet förklara, att af de för norra stambar nans fortsättning norrut föreslagna riktningar den från Upsala öfver Salå till Storviks station å Gefle —Dala-banan gående anses af mötet vara för landet i allmänhet och de norra provinserna isynnerhet den fördelaktigaste. Detta beslut fattades enhälligt. Vidare beslöts, att till det sålunda uttalade för ordet skulle fogas upplysning om hvad det vid mötet i Hedemora förda protokoll innehåller med afseende på den 8. k. Avesta-kroken. I enlighet med af hr ordföranden framställd proposition beslöt mötet derefter att, med erkännande af den stora betydelsen af en jernväg, som förbinder Gefle—Dala jernvägs vestra ändpunkt med lämplig punkt å Köping —Örebro-banan, til K. M:t ingå med underdånig anhållan om under sökning och uppgörande af tillförlitligt kostnads förslag på statens bekostnad rörande berörda jern vägsanläggning. Hvad åter angick hrr stadsfullmäktiges i Stock holm förslag rörande jernväg öfver Norberg och Smedjebacken till sjön Wessman, ansåg mötet an nat yttrande icke erfordras, än det som innefat tas i mötets föregående tvenne beslut rörande del fortsättning af norra stambanan från Upsala, del undersökning af den s. k. Frövi—Falu-banan. Slutligen tillsattes en komit, som skulle upp sätta och till K. M:t insända underdåniga petitio ner, innefattande mötets beslut. Till dessa komi terade utsågos: landsböfdingarne de Marå och Asker, professor Bagge, brukspatron E. v. Stoc kenström och häradshöfding Staaff. (TIDN. F. FALU Is 0. 8T.)