Jernvägsmötet i Falun. F Den af landshöfding de Marå och öfverstelöjtnant Virgin utfärdade inbjudning, att i Falun tillsammanskomma för att uttala sina åsigter rörande svenska jernbanesystemets utsträckning till detta och rikets öfriga norra lån, hade den 19 dennes å eromentarläroverkets solennitetssal församlat ett gtort antal män från skilda trakter. Alla trakter af Dalarne, till och med de aflägsna Westerdalarnes nordligaste tingslag, voro der representerade, och bland talrika besökande från Helsingland och Gestrikland samt Westmanlands och Örebro län bemärktes särskildt deputerade från stadsfullmäktige i Hudiksvall, Gefle och Sala. Inom den aktningsbjudande församlingen sågos föröfrigt temligen många ledamöter från riksdagens båda kamrar. Framför de andra länen fromstod Gefleborgs län genom det sätt, hvarpå det vid mötet representerades, genom sina mest framstående personer, nemligen landshöfding Asker, generalmajor Lindecreutz, öfversten, frib. vön Vegesack, grosshandl Mur6n, bruksegaren Casimir Petrå, häradshöfdinen Staaff, postmästaren i Hudiksvall Söderström, onsul Rettig, stadsfullmäktig-ordföranden i. Gefle rektor Selgegren, trafikchefen för. Gefle-Dala jernväg Hyckert, brukspatron Aug. Tamdeberg. Forss: backa, riksdagsmännen H. Heegermark och E. Hansgon från Torsåker, landskamrer Södermårk, löjtnant Nyström och grosshandlaren Westmån. Mötet öppnades af landshöfding de Mar6, som efter att först ha helsat de närvarande välkomna och sedan närmare ha. angifvit skälen för och ändamålet med sammankomsten, såsom öfverläggningsämne uppställde följande tre frågor: D I hvilken riktning bör norra stambanan dragas? 2) Ar Frövi -Falubanan förtjent af de sympatier, som för densamma blifvit uttalade, och hvilka åtgärder äro med afseende på denna bansträckning att för närvårande iakttaga? 3) Är det af Stockholms stadsfullmäktige uppgjorda förslag i fråga om jernbanesträckningarne norr om Mälaren nyttigt för landet i allmänhet och särskildt för Dalarne? Då man nu stod i begrepp att öfvergå till behandlingen af den första frågan, anhöl landshöfdingen att till en början få meddela de tillstädesvarande innehållet af åtskilliga till honom anlända gkrirvelser, afsedda att vid mötet uppläsas. Dessa voro: a) Utdrag af protokollet, hållet vid det af landshöfding Asker utlysta förberedande jernvägsmötet i Gefle den 14 dennes, hvarest följande beslut blifvit fattade, nemligen: att samtliga närvarande förenade sig uti den af sistl. års landsting, äfvensom Westernorrlands läns landsting uti deras till K. M:t i underd: aflemnade petitioner uttryckta sammanstämmande åsigter om norra stambanans ttsträckande och anläggning från Upsala öfver Sala till Storviks station på Gefle—Dala-jernvägen. b) Utdrag af protokollet, hållet hos Hudiksvalls gtadsfullmäktige vid sammanträde den 15 dennes och upptagande följande beslut: Stadsfullmäktige, gom till alla delar instämde i de åsigter, som af olika talare yttrades rörande norra stambanans utsträckning fåån Upsala öfver Sala till någon punkt på Gefle—Dala-linien såsom Storvik eller annan måhända lämpligare, funno tillika i-bögsta måtto önskvärdt, att alla sådana åtgärder vidtagas, som erbjödo sig för förverkligandet af banans förlängning norrut. c) Skrifvelse från stadsfallmäktige 1 Sundsvall, deruti fullmäktige, sutan att vilja ingå uti en närmare detaljerad bevisning, som otvifvelaktigt lärer vid mötet i Falun förekomma, tillåta sig hemställa och förorda, att mötet måtte förena sig om det beslut, att hos K. M:t i underdånighet anhålla, att, då K. M:t finner skäl att hog riksdagen äska anstag till norra stambanans fortsättande, riktningen öfver Sala—Storvik måtte blifva föreslagen. dy Westernorrlands läns landstings till K. M:t imemmadeskrifvelse, innefattande en underd. anhållan, att 0 K. Mit finner för godt att äska den norra stambandns fortsättande, riktningen. från Upsala till Storvik på Gefle—Dala-banan må uti K. Msts till riksdägen aflåtande proposition i ämnet blifva föreslagen. ey) Skrifvelse från den ar Jemtlands läns lands ting tillsatta jernvägskomitå, af hufvudsakliger följande innehåll: Komiten, -som-ieke haft till fölle att i de vid mötet förekommande frågor stadga ett tillförlitligt omdöme, inskränket sig 1 dgt skriftliga uttalande, att, derest mötet skulle lyckas förena de skiljaktiga jernvägsintressen nor! om Mälaren, som nu påkalla skilda jernvägslinier enom att utfinna en enda linie, som till båtnac för alla skäligen tillgodoser hvarje enskildt intresse — komiten för sin del, förutsatt att denna linie anknvyter Gefle—Dala-banan på en för liniens fortsättning norrut lämplig punkt, anser sig böra, u synpunkten af de intressen komiten bar att bevaka, med tillfredsställelse helsa ett sådant resultat, såsom gynnsamt för Norrland, hvars utsigter att gnart ge norra stambanan fortskrida upp genom dess bygder sålunda skulle ljusna. f) Ett telegram, af den 18 dennes från landshöfdingen i Westmanlands län, grefve Cronstedt, och.af innehåll att nämnde läns jernvägskomitå nyss beslutit begära ny statsundersökning för jernväg åt Avesta i Dalarnc X För den högeligen intressanta och upplysande diskussion, som härefter uppstod och hvilken icke hann på förmiddagen afslutas utan måste på eftermiddagen fortsättas och då räckte ända till kl. 9, ämna vi icke nu redogöra, alldenstund ett i möjligaste måtto fullständigt protokoll af denna del utaf förbandlingarne inom kort torde komma att genom trycket till allmänhetens: kännedom befordras. Då emellertid det anförande, som hölls af brukspatron I. v. Stockenström, innefattade det bästa uttrycket för den opinion, hvilken evligt vår uppfattning är den inom Dalarne frervägande, skynda vi 088 att meddela detta med luligt bifall helsade anförande. Det var, enligt det vid mötet fördå protokoll, af följande lydelse: Då i den fråga, som i främsta rammet utgör