LÖ riga delarne af sin längd blifver genom å ömse sidor anbragta duc dalber och deremellan fästade, flytande stängsel, såsom ursprungligen varit afsedt, föllkomligen skyddad för påsegling, och, då de å dessa delar af viadukten varande öppningar således för kommunikationen hvarken kunna begagnas eller äro VR hägn på då fyra särskilda öppningar finnas derför tillgängliga, är det af mindre vigt, på hvad höjd brobjelkarnes underkant öfver vattenytan der anbringas. Men för att i de fyra, för genomfart afsedda broöppningarne kunna åstadkomma den största, möjliga höjd mellan vattenytan och brobjelkarnes underkant, måste dessa senare erhålla en från den å öfrige delen af viadukten afvikande konstruktion, på sätt ritningen närmare utvisar, och, då man möjligen deremot skulle kunna anmärka, att viadukten derigenom icke får det symetriska utseende, som vore önskvärdt, i så måtto, att de fyra bredvid hvarandra belägna öppningarne, som äro af annan konstruktion, än den, som å öfrige delen af viadukten är iakttagen, icke komma på midten af bron, utah närmare den södra åndån deraf, så har k. styrelsen å samma plansch 1:r 3 låtit uppdraga en annan ritning, alternativet litt: B, som visar såväl det utseende, viadukten skulle få, ifall de i det förra alternativet på ömse sidor om eg bron föreslagna, för ständi ög afsedda broöppningarne i stället förlades på midten af viädukten, som äfven den konstruktion, sjelfva svängbron i så fall måste erhålla. Om än det symetriska utseendet härigenom skulle vinna något, så medför denna anordning likväl betänkliga olägenheter icke allenast till följd deraf, att sjelfva svängbron kommer att medgifva endast en höjd af 5 fot emellan medelvattenytan och broreglarnes underkant, hvarigenom dessa båda öppningar, icke skulle kunna-begagnas för pråmar och omastade farkoster under den tid, svängbron vore tillsluten, utan äfven genom det mindre lämpliga placerandet af de båda andra öppningarne, som deraf blefve en följd. K. styrelsen har för bedömandet af denna senare, för sjökommunikationen ganska vigtiga fråga bom en i större. skala upprättad plankarta, pl. n:r 2, som visar viaduktens läge i förhållande till de närmast omgifvande stränderna på ömse sidor af Riddarefjärden, och å denna plankarta med en röd, prickad linie, dragen få 80 fots afstånd utanför och paralellt med kajlinien å Kornbhamn och Kött-torget, utmärkt det utrymme, som i allmänhet påräknas, att de invid nämnda kajer liggande fartyg erfordra. Granskar man närmare belägenheten af viadukten med dess stängsellinier i förhållande till nyssnämnda kajer, som dennå karta tydligen angifver, och dertill. tager i betraktande, att nödigt utrymme äfven erfordras för de ofta förekommande Kor af de fartyg, som atkomma till eller skola MR från dessa kajer, så inses lätteligen, att, om de båda, för andig genomfart åfsedda broöppningarne förlådes på midten äf viadukten i öppningarne C. och D. i stället för i A. och B., så skulle trängsel och, oreda ofta uppstå, hvaraf sjökommunikationen genom viadukten skulle blifva i betänklig grad försvårad och ofta hindrad, så mycket mer, som dessa båda öppningar skulle komma att ännu mer anlitas, då de blefve de enda, som kunde begagnaås under Hela den tid, svängbron vore tillsluten. Skulle i ev framtid en ny sluss blifva anlågd på det derför föreslagna stället, eller der den gamla slussgrafven hu är belägen, och hvilket vid bestämmandet af de stora dimensionerna i svångbrong broöppningar blifvit förutsatt, så skulle de ofvannämnda, olägenheterna af de båda ropar rg förläggande på midten af viadukten blifva ör Siökommunikationen ännu mer besvärande. Men, då någon symmetrii sträng mening icke kan ernås, med middre svängbron, hvars utseende, huru. den än. könstruerås, icke kan blifva fullkomiligt lika med de Tfåsta brospannen, förlades på viadukteds midt, men detta åter icke kan låta sig göra utan åsidosättande af vigtigare bestärmmelser, så anser k. styrelsen, då, såsom ofvånför är visadt, den i sistnämnda alternativ, litt: B., framställda anordning medför så afsevärda uppoffringar. beträffande dess ändamålsenlighet, utan att fullständig symmetri ändock vunnes, sig icke kunna tillstyrka samma alternativ. På grund af hvad k. bedre ofvanför anfört, och etår al af Östra Slussgatan och Brunnsbacken förutsätter ganska omfattande arbeten, samt jernbanans förhöjning öfver Örebrohamnen och öfver Riddårefjärden utgör en icke ringa förändring i den nådigst fastställda planen för sammanbindningsbanan, så vill Kk. styrelsen söka utverka hådigt Drrageada dels att isammanhäng medarbetena å sammanbindningsbanan få verkställa Östra Slussgåtans och Brunnsbackens, ombyggnad, Zå sätt I föreslagit, och emot en ersättning af Stockholms kommun af 76.084 rdr. utöfver det ar eder redan beviljade anslag af 7,750 rdr, hvilka medel böra utbetalas successivt och i mån af arbetets fortgåhg, samt dels art utan någon särskild kostnad för Stockholms kommun få uppföra sammanbindningsbanan öfver Örebrohamnen och lr på det sätt och på de vilkor, ofvånför blifvit :anfördt, samt. planschef fr 1 rörande Örebrohamnen och plånschen nr 3, alternativet litt. AA. beträffände Riddårefjärden närmare utvisa; och får k. styrel: sen, med anmärkning att k. styrelsen, då Slussoch Brunnsgatornas ombyggnad komme att verkställas å stadens vägnar, utgått från den förutsättning, att det vore eder sak att ensamme svara för de skadestånd, hvårtill en eller antän huösegare möjligen skulle kunna anses berättigad iföljd af nyssnämnda ombyggnad, — anhålla, att ju förr desto hellre få emottaga edert förklarande, huruvida I antagen de erbjudanden, som härofvan blifvit af k. styrelsen framställda, eller hellre föredragen ed ser mogg till den primitiva planen för Slussgatans mindre förhöjning med ökad bredd till 38 fot samt viaduktens ledande. öfver Örebrohamnen på en jordfyllning metb stödmurar och jernvägsbrons utlåggande öfver Riddarefjärden utan den nu föreslagna förhöjningen. MET PKEET TIPYPTAOE WIK PANGSP ALT