Läroboks-litteratur: Kastman, K., Bilder ur Allmänna Historien till läsning för Folket och dess ungdom. An dra upplagan. (Stockh., Alb. Bonnier.) En liten god bok, som vi önskade upp märksammad af både seminariioch folk. skolelärare samt elementarlärare. Lika vistt som det är, att det historiska studiet utan säkert inpräglade årtal och namn blir idel svammel, lika säkert är det, att skelett till historia icke är historia. Så trivial denna sats är, har den, som vi alla veta, rätt svårt för att göra sig gällande i våra läroverk. Under ensidig minnesläsning förtvinar ett vigtigt organ för uppfattningen af historien: fantasien; det pittoreska i historien försvinner, hon blifver i längden ointressant, blott en käpphäst för flegmatiker och skolfuxsjälar. Faran för detta slags, vi ville nästan säga fariseiska missbruk af historien är dess större, som det mycket väl kan taga sig utseendet af ett allvarsamt studium. För lärare med djupare blick för det psykiska behöfva vi ej antyda denna missriktning: den motsvaras för öfrigt på naturvetenskapernas område af dogmatism, systemgeisterei utan vaken blick för företeelserna sådana de äro. Hr Kastmans Bilder, äro till antalet 72; de äro valda från alla historiens perioder, alltid typiska och representativa. Stilen är enkel och klar. En lärjunge, som senterat de små berättelserna i boken, känner mera verklig historia, än den som pluggat i sig en lång minneskurs; den som vid sidan af ett Sva förfriskat sig med dem, har redan icke obetydligt vetande inne. —Latinet i Hemmet och i Skotans första latinklass. Stockh., Oscar LC. Lamm. Föreliggande lilla bok — bearbetad efter en af K. , J. Luttmans förträffliga läroböcker — är ett försök att lemna svenska ossar en beredning till det allvarsammare atinstudiet, som, utan att genom ett för mycket afskräcka det späda sinnet, under en god ledning kunde göras fruktbringande för det kommande. Vi föreställa oss att mången fader, som vill bereda sin gosse den trefnad, han i skolan skall känna, då han finner åtskilliga af de stötestenar undanröjda, som först möta honom der, kan vinna denna ö skan genom att — sjelf eller genom enskild lärare — med gossen genomgå en liten beredande kurs i latinet.o Tanken, att s lunda på förhand familiarisera skolgossen mec latinet, finner anmälaren särdeles lycklig. All veta hvad det första intrycket har att betyda hvilken minnes ej för alltid t. ex. de sensationer, han erfor, då han från sitt stilla hen