nyas kl. 2 eftermiddagen; Vid nämnda tid infunno sig passagerarne; men fingo till svar, att kaptenen ej vågade afså. Då hvarken från postverkets sida, från jernbanbolagets eller ångbåtsbolagets sida, någon anstalt gjordes att få öfverförd den massa postsäckar (som det tycktes omkring 20), hvilka varit kastade ombord å Laörtes, men nu måste qvarligga, icke heller att befordra de väntande passagerarne, af hvilka åtskilliga hade genomgångsbiljetter från Kjöbenhamn till Helsingborg, via jernbanan, återstod för passagerarne, bland hvilka befunno sig flere affärsmän, som ej kunde dröja, intet annat än att sjelfva anskaffa befordring öfver Sundet, hvilket de ock gjorde enom ackord med det Switzerska dykeribolaget, hvars ångfartyg (Öresund) mot 200 rdr sv. slutligen förde dem öfver till Helsingborg, hvilken tur kostade en och annan passagerare ända till 26 rdr. Först klockan 4 eftermiddagen anlände de resande; men posten? — den var ej med, och först i söndags middag ankom den. Vi veta icke, hvems felet är, men nog synes det oefterrättligt, att hela Sverges och Norges post skall på sådant sätt fördröjas. Den, som meddelat redaktionen tilldragelsen, var en större affärsman och sjelf bland de resande; han anmärker att postpåsarne, som man sökte att på Laörtes öfverföra hit, voro vräkta på däcket, utan att ens betäckas af en pressenning elier, såvidt man kunde upptäcka, utan någon närmare tillsyn. Vi förmoda att vederbörande framdeles skola: söka att bättre ordna öfverfarten under dylika. visserligen ovanliga förhållanden, och om också det Switzerska bolaget skulle begagna sig af tillfället för att, som man säger, hugga för sig, är det framförallt af vigt att två rikens post ej blir uppehållen, på sätt som skett, i nära 24 SM Ö. P. 0 RAN At ugn TA VAR ekt