stormen var ännu hårdare än den under de; 5 och 6, bevisas deraf, att lufttrycket å de vindmätare, som är inrättad å Kastellhol men, visade den 5 November kl. 10 på nat ten 10 skälpunds tryck pr qvadrattum, me under stormen lördagsaatten kl. 1 observe rades den utvisa ej mindre än 14(0 skålpunc pr qvaårattum,. — Ångbåtsturerna på de nordligare be: lägna norrländska städerna kunna nu anses vara afslutade, sedan kölden och de van. liga höststormarne inträdt, med sin svåra snöyra och tjocka, hvilka i dessa tränga farvatten så försvåra navigationen, ait sjöassuranskompanierna äfven mot de högsta premier vägra lemna assuraus å fartyg och last, Angfartygen Högbo, Volontaire, Thule och Chapmana, hvilka alla äro stadda på resa norrut — Högbo med en lagt af 21 säckar spanmål till Sundsvall för Jemtlands räkning, Volontaire .med 1300 säckar didiverse sädesslag till Sundsvall och Hernösand, afsända af härvarande nödhjelpskomit6, Thule, äfven till Sundsvall med svår last af diverse sädesslag för enskilda hendlandes räkning, samt Chapman med full last till Sundsvall, såväl för enskildas som för härvarande undsättningskomites räkning, hafva enligt i går ankomwen underrättelse alla legat till ankars vid Arholma, under afvsktan på bättre väder, och passerade desamma i går välbehållna Ålands haf, Sn — Vinterposigången på Norrland. I Norrlands-Posten läses: Vi hafva hört ett rykte, som förefaller oss så hardt nära otroligt, att vi knappt kuuna fästa oss dervid annat än för dess omätliga vigt för norra orterna i fall det skulle befinnas vara sannt, nemligen atistatens jernvägstrafikstyrelse helt snart ernar indraga det bantåg mellan Stockholm och Upsala, som bereder de norra orterna en tillfredsställande postkommunikation, eller aftontäget, som från Stockholm medförer de södra posterna och utan dröjsmål bringar dem in i postlinien för de norrländska provinserna och Dalarne. Vi anse, som sagdt är, detta rykte för otroligt; ty skulle en för trefikens minskning under vintermånaderna nödig indragning af något af de trenne tåg, som under de lifligare månaderna underhålla trafiken mellan Stockholm och Upsala, nu behöfvas så är det utan allt tvifvel minst detta, som bör komma i fråga. Och våra skäl för detta antagande äro, efter vårt förmenande, så talande, att man svårligen bör kunna underkänna dem. Det gagn som Norrland ännu kan egentligen hafva af de dryga kortnader, hvarmed äfven det i sin mån fått bidraga till jernvägsanläggningarne söderut, ligger för närvarande i underlättandet af dess postkommunikationer. Beröfvas det äfven denna fördel, kunna vi ej finna annat, än att derigenom gifves en synnerligt stor anledning till allmänt missnöje, som säkerigen icke heller uteblir; ty genom den frägasalta indragningen af just detta tåg, komma ej endast Gefle och de norra orerna, utan äfven de delar af Dalarne, som fver Gefle hafva sin postkommunikation, Mt få sina poster ett helt dygn fördröjda, vilket under sådana tider som dessa, då la industriella sträfvanden behöfva allunlerlättnad i stället för att hindras, och unler förhållanden, som de närvarande, då Norrland mer än någonsin behöfver konsilererss, onekligen skall medföra högst ledamma följder. — WT mja HR Rn