Ångbåts-notiser. Jernängfartyg.et Hermoder, numera kalladt Industrien, om 60 hästkrafters hjulmaskin, som för några är sedan gjorde turer mellan Stockholm och Nyköping, blef i går försåldt till handlanden I. G. Hammarstedt i Kalmar. Fartyget, som är ett af våra mest snabbgående, undergick på våren detta år en betydligare reparation i Nyköping. Det har, utom en större försalorg, tvenne salonger akter-ut och är för öfrigt väl försedt. Det är nu ämnadt att göra turer mellan Kalmar och åtskilliga platser på Öland. Jernångfartyget Dalarne, om 15 hästkrafters propellermaskin, som för ett par år sedan byggdes vid Bergsunds mekaniska verkstad och som gjort resor melian Stockholm och Smedjebacken, lärer likaledes i dessa dagar försålts till ett bolag i Kalmar för 15 000 rdr och är ämnadt att göra resor mellan Öland och fasta landet. Åmngfartyget Daniel, kapten O. Häggström, som för någon tid sedan hade oturen att få sin mellanaxel afbräckt vid inseglingen till Ratban, har nu vid ingeniör Lindbergs mekaniska verkstad härstädes fått nämnda skada reparerad och åter intagit sina turer mellan Stockholm och Skellefteå, med anlöpande af Umeå, Rathan och Kallviken. En ny ångslup om 10 hästars propellerxnaskin och bärande namnet Wilkas samt beställd af ett bolsg i Uleåborg har i dessa dagar blifvit färdigbyggd ä ingeniör Lindbergs mekaniska verkstad härstädes samt afgått till hemorten. Ångbåtarne Hans Brask och Linköping, som under en del af sommaren hvar fexrte dag mnderhållit förbindelsen mellan hufvudstäden och Linköping, komma under denna vecka att intaga sina vanliga turer, som blifva för Hans Brask hvarje tisdagsafton kl. 8 från Stockholm och från Linköpiug hvarje lördagseftermiddag kl. 2 e. m. samt för Linköping härifrån hvarje söndegsmorgon i dagningen och från Linköping hvarje onsdagseftermiddag kl. 2. Ångfartyget Halland träffades på återresan ifrån Fredrikshall i lördags sfett svårt missöde i det utanför Fjellbacka axeln sprang sönder. Ångfartyget Ellida afgick i förgår å morgonen till stället för att inbogsera fartyget till Göteborg. Hallands turer komma i följd häraf att tillsvidare inställas. Den nu söndersprungna axeln har alltseden Halland byggdes, eller i 14 är tjenstgjort, utan att förut något missöde träffat densamma: