Article Image
lyckade försök att taga tåget loss. Ii ohygelighet härvid är, att en töget med följande transport al oxar måste i der starka kölden och snöyran stå ute på ba nan ända till torsdagen då de lära blifvi skaffade under tak i Luttra by. Försti gå fick man det då alldeles nersnöade tåge loss. — Från Wexiö skrifves den 3 dennes: Bantågen ha nu flera dagar å rad blifvit a! sammandrifna snömassor hindrade i sin fart; i måndags och tisdags måste nedgående Stockholmståget återvända från Halsberg, likaså det uppgående från Töreboda; ionsdags och torsdags voro äfven stoppningshinder vållande till posternas utebliivande, begge dagarne jemväl söder om Jönköping. Deremot har trafiken varit oafbruten häremellan och Alfvesiad, äfvensom söderut derifrån, hvadan skånska och utländska posterna alltjemt här inträffat på behörig tid. Den starka storm, som under natten till och hela sistlidne torsdag hemsökte äfven denna skogsbygd, har tvifvelsutan i sin mån bidragit att hopa snö, företrädesvis i skärningarne, uppåt statens jernbana, hvaremot snöfallen inom Kronobergs län, såvidt här tills dato kändt är, i dessa dagar, liksom förut i vinter, varit i allmänhet måttliga och somligstädes till och med sparsamma. Emellertid har yrvädret för ett par dygn sedan på många ställen drifvit snön äfven här tillhopa i mer eller mindre hinderliga drifvor. — Från Södertelge skrefs förl. lördag: Anda sedan jernvägen öppnades emellan Stockholm och vår stad hafva vi icke nå son dag varit totalt spärrade förr än isönlags, dåsalia tåg voro inställda, äfvensom torsdags då samma förhållande egde rum. dast några rubbningar i tåzens gång har örr om vintrarne ifrågskommit, till och ned förlidet års skarpa och snödigra vintern örmådde icke att helt och hållet stoppa oss. Bore som i år spåddes blifva så bar, har w hopat snöyra på sröfall, så at både ernoch landsvägar, för att icke tala om tadens gator, varit ofarbara, och hårdt har jet stått vår snöplogningsentreprenör att ålla dem i någorlunda skick. På jernvägen bäremellan och Stockholm ar den största drifvan vid södra ändan af lyboda tunnel, till en längd af 1000 fot ch 8 10 fot djup. Vid Igelsta hade jemäl hopat sig respektabla dritvor, men nedåt I nien har ätven varit ofantliga snöfall, så tt tågen icke kunnat framgå, hvarföre flera) undra vagnar hopat sig på Hallsbergs staon i afvaktan på att kunna föras till sina estinationsorier.

5 mars 1866, sida 3

Thumbnail