Article Image
skyndas provinsens industri, genom det lättade utbytet af dess produkter. Erinrar man om de faktiska uppgifter, som i bemälte hänseende föreligga, så finner man, att väglängdens tillökning inskränker sig till närmare 8000 fot; att anläggningskostnaden skulle ökas med ett belopp af 1,150,000 rdr, hvartill kommer en förlängd arbetstid (till följd af sprängningen utaf en längre tunnel vid Nilsby) utaf ett halft eller trefjerdedels år, enligt jernvägsbyggnadsstyrelsens beräkning. Det inses lätt, att intetdera af dessa momenter väger tyngre i vågskålen, än att de alla kunna lätt uppvägas på det område, der man här står, hvarest väglängderna röra sig kring tiotal af mil, kostnaderna omkring många millioner samt byggnadstiden omkring många år. Den förökade väglängden af 8000 fot, motsvarande en ökad trafiktid af 4 å5 minuter på resan mellan Norges och Sverges hufvudstäder, kan ej ega någon betydelse ens för den, som i all dess vidd uppfattar vigten af de genaste vägarne mellan de hufvudsakliga ändpunkterna. En ökad kostnad af något öfver en million rdr, innebärande en årlig ränta och amortering af 60,000 rdr, väger väl ej heller mycket, med afseende å de många millioner, som våra kommunikationsanstalter kräft; men är dock en utgift nog betydlig att ej böra göras — när den eljest kan undvikas — utan att motsvarande fördelar dermed vinnas, hvilka fördelar man alltså måste beräkna och pröfva. Den förlängda arbetstiden om 72 å 3a år I. är en rätt förarglig omständighet; dock lärer den ej böra ensam utgöra något hinder, när andra företräden äro gifna, allrahelst som grundade anledningar finnas till det antande, att den afjernvägsbyggnadsstyrelsen : eräknade arbetstiden skall kunna så förkortas, att det svåra sprängningsarbetet kan : vara utfördt nära nog vid samma tid som l, jernvägsarbetet med liniens byggande i öfrigt an hinna fullbordas, särdeles som man unI, der alla förhållanden har en bankanläggning , (öfver sjön Vermeln) tillhörande båda linierna, för hvilken tiden är mycket svår att beräkna, då, såsom bekant; vid dessa anläggningar ofta möta eventualiteter, hvilka . fördyra arbetet och fördröja dess fullbordande. ; Hvilka äro nu fördelärne för provinsen och . för statens jernvägar af den ena eller andra . linien? . För Carlstadslinien hafva vi hufvudsakli. gen sett det moment framhållas, att Carlstad . är provinsens residensstad och biskopssäte, : med elementarläroverk, samt att staden såsom sådan har en stor personaltrafik att erbjuda, hvarjemte man beräknat att betydliga qvantiteter af jernoch trävaror skulle från den norra delen af provinsen föras till Carlstad, för att derifrån sjöledes nedföras till Vestkusten. I fråga om Norums-Nilsby-linien möter deremot dels ett utbyte af kol, malmer och tackjern mellan östra Wermlands grulfält : och vestra Wermlands skogar, hvilket på en : fång komme att bereda jernvägen en ofantig trafik samt höja jernproduktionen inom provinsen; dels den vigtiga omständighet att transportleden för de tillverkade effekterna (tackjern och stångjern) blefve till väsentlig del hela jernvägssträckan till Göteborg, då, med de billigare jernvägsfrakter, zom nu blifvit införda och som torde komma att ytterligare nedsättas, en stor del af dessa effekter, sedan de en gång blifvit på jernvägen lastade, komme att direkt transporteras hit ned, i stället för att omlastas på fartyg i Kristinehamn. Det är alldeles gifvet att detta ökade tillflöde till stambanan, på en längd af 26 å 30 mil, eger för denna sednare en mycket betydlig vigt, hvartill kommer den transport af spenmål från både Nerike och Westergötland, som dermed komme att gå omedelbart på jernvägen till de bergsbruksidkande orterna af Wermland. Ur provinsiel synpunkt har man alltså: å ena sidan Carlstads betydelse såsom sätet för : provinsens administration; å den andra lätt: naderna för de nordligare belägna orternas l: industri, med den deraf följande tillväxten l: i dess produktion. Det lärer väl ej vara något tvifvel underkastadt, att det sednare intresset, under en sådan kollision, mäste :! anses vara det långt öfvervägande. Ur statens synpunkt måste den bana vinna l: företrädet, som gifver statens banor det l: större tillflödet, det är den ökade inkom-! sten, på samma gång den höjer en provin: siel industri, hvilken skall alltmer, och i oberäknelig grad, öka detta tillflöde. j Det är lätt att inse, att detta tillflöde ej : behöfver vara utomordentligt stort, när det gäller sådana effekter, hvarom här är fråga, r att uppväga de 60.000 rdr, eller låt vara 70,000 rdr, hvartill den högre ränteoch amorterings-annvuiteten för norra liniens anläggning skulle uppgå. Beräknar man nemligen driftkostnader m. m. ända till 50 4 eller hälften af bruttoinkomsten, så erfordrag, för ersättande af 70,000 r:r, en högre trafik af 140,000, eller säg 150,000 rdr, hvilket, fördeladt på 30 mil, gör 5000 rdr pr mil. Det erfordras i sanning icke någon stor jernproduktion, för att vinna detta be opp: De siffror, som föreligga, visa att man redan nu skulle uppnå detta mål. Enligt de af vermländska landstingets komiterade samt sedermera at bergmästaren Sjögren insamlade uppgifter producera redan nu endast de jernverk, hvilkas effekter måste vid Dejefors och sjöa Lusten samlas till den norra kommunikationsleden, 250,000 centner stångjern och 36,000 centner manufaktur, deraf man kan antaga att åtminstone 240,000 centner komme att gå på export till Göteborg. Traktens sågverk producera trävaror, reducerade till plank, till minst 45.000 tolfter, med en sammanlagd vigt af 765,000 tentner, hvadan den sammanlagda vigten af de effekter, som ensamt vid Dejefors och Norum skola inkomma på den porra linien, kommer att uprgå till öfver en million centner, hvilka, transporterade pr jernväg tilll. Göteborg, å 36 öre pr centner, göra en inkomst af 360,000 rår, beredande behållning ät stambanan af 180,000 rdr, eller alltså öfver dubbelt mer än den annuitet af 60 å 0 OMO rdr. som den nordlisa linien kräfver

22 februari 1866, sida 3

Thumbnail