Article Image
Rektorsmötet. (Forts. från fredagsbl.) 4. Om lärjungarnes skriftliga arbeten och sättet att ställa dessa i ett rätt samband med den muntliga, undervisningen. Öfverläggningen om detta ämne hade redan börjat på förmiddagen den 27 Juni, men då icke hunnit afslutas, hvarföre den nu åter upptogs och fortgick med största liflighet under flera timmar. Såväl den förändrade ställning de skriftliga arbetena erhållit genom den nya stadgan om afgångsexamen, hvilkens ena väsentliga del de utgöra, som deras stora betydelse i och för sig sjelfva förskaffade denna fråga mer än vanlig uppmärksamhet. Alla voro ense om de skriftliga öfningarnes synnerliga betydelse för en riktig skolundervisning, såsom dels det säkraste be: viset på vunnen insigt i det förevarande läroämnet, dels det säkraste medlet att befästa denna insigt och göra densamma till lärjungens lefvande egendom. Deras värde hade hittills icke blifvit

3 juli 1865, sida 3

Thumbnail