Article Image
nom den myckna snön får man väl tillskrifva att man på stambanorna ej u fått något rätt tjenligt instrument för swöns bortskaffande; men som nu snart torde vara att lörvänta, fastän man måhända ej ännu denna vinter kommer dermed i ordning. Vid Boråsbanan har ingen gång tåget blilvit särdeles fördröjt eller på vägen blifvit stående i snön, då lokomotivet varit försedt med den vid Boråsbanans mekaniska verkstad förfärdigade och af banans trafikschef cärdeles sinnrikt uttänkta snöplog. Visserligen har tåge:s ankomst till Borås från Herrljunga många gånger inträffat flera timmar elter den utsatta tiden; men detta dröjsmål har mindre varit en följd af hinder på Borå banan, än dera: att man inväntat stambupans tåg till Herrljunga, på det att de med dessa åtföljande resande till Borås måtte kunna tå medfölja och ej nödgas qvarblifva i Herrljunga till nästa Boräåstågs afgång derifrån. Nu har man äfven för stambanornas räkning förskaffat sig ritning på denna plog, och tillägges sannolikt vid dylikas förfärdivande för stambanorna de förbältringar, som erfarenheten visat kunna egarum. Vidmnorska stambanorna lärer denna snöplog även redan vara använd, och kallas den svenska snöplogen. Idn med denna snöplog är helt iwnnorlunda än den vanliga, som användes ör våra landsvägar, och endast skjuter snön isido, så att tillräcklig öppen körväg finnes; hvaremot snön på båda sidorna om plogen befipnes dubbelt hårdare hoppackad och vid rnyade plogningar blifver så ycket svåvare att ytterligare undanskjuta, då den förra hoppackade snön under tiden hunnit hopysa. Konstruktionen å Boräsbanans snöplog är deremot hemtad från den vanliga ikerplogen, som upplyfter den genomskurna jordremsan och lägger den ofvan på den bredvid varande jordvallen. Men då åkerplogen endast upplägger den genomskurna ordremsan åt en sida, är deremot snöplosen från spetsen, som börjar upplyfta snön, örsedd med vändskifvor åt båda sidorna, al len storlek, bredd och höjd, att banan blifver fri och att bantåget obehindradt kan vassera genom den undankastade snön. Denna nöplog är fastskrufvad framför lokomotivet ned undra kanten ett par tum ölver vägkenorna. Då djup snö fallit och snöplogsokomotivet kommer framilande, ;astar det nön, med utbredda vingar nastan som man er en glada segla genom luften, på flera Inars afstånd från och kastar den till ika öfver bredvid liggande snöväggen af 6 V 7 fots höjd. Då detta kun ega rum med 3oråsbanans små lokomotiver, hvad ekall ej lå kunna blifva fallet med stambanornas stoa, grofra och snabba lekomotiver, hvilka för hålla sig till Boråsbanans, som en grof stark Iragonhäst mot en liten spinkig ölänning. öndast då ovanligt mycket snö lagt eig i anspåret, användes snöplogslokomotivet enamt till dess afläg-nande; vid mindre snöall vidhänger äfven jernbantåget, utan att nön gör nägot särdeles hinder för dess fortmst på behörig tid. Vid mycket stora fvor har skottning dock ett par gånger nvändts. j

13 mars 1865, sida 3

Thumbnail